Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Jsou závodníci, kteří ve Vendée Globe doplouvají do cíle. A jsou jiní, kteří často nedokončí. Štěstí jedněch, smůla druhých? Nebo jeden příliš tlačí na pilu a druhý má pro jachtu větší cit?
Takto to bývalo dříve. Michel Desjoyeaux (jediný dvojnásobný vítěz Vendée), vynikající závodník s citem pro hranice, za které se není dobré vydávat. Hranice své a hranice lodě. Trochu zapomínaný Armel Le Cléac´h. Třikrát se postavil na start. Dvě druhá místa a jedno vítězství. Fantastické výsledky. Na druhou stranu Alex Thomson. Pět startů, třikrát nedojel. Jednou třetí a jednou druhý. Hranice možností lodě byly dříve závislé především na citu závodníka.
Dnes je to jiné. Moderní lodě jsou protkané senzory a optickými vlákny. Vše měří namáhání, vše se sejde na monitoru počítače. Senzory ve vantech měří napětí v takeláži, optická vlákna jsou ve stěžni, v trupu, ve foilech, v kormidlech.
Namáhání má své limity. Jakmile je nějaký překročen, rozezní se alarm. Je třeba problém řešit. Will Harris z týmu Malizia k tomu říká: „Důvodem, proč je důležité mít údaje o zatížení, je ten, že na palubě lodi máte často pocit, že všechno každou chvíli exploduje. Plavba na lodi IMOCA je velmi hlučná. Mnoho částí lodě vydává stále velmi hlasité a znepokojivé zvuky. Ale pokud vám data říkají, že je vše v pořádku, máte jistotu, že na loď můžete i nadále tlačit.“
„Zajímavé je i to, že stav lodě souvisí s tím, jak unavený bude závodník,“ poznamenává Will Harris. "Čím více alarmů řve, tím více je třeba akcí od závodníka a tím méně může spát a odpočívat."
676
Související články
Kdo naskočí do rychlíku?
Kdo naskočí do rychlíku?
Ve Vendée Globe důležitý okamžik pro favority. Nyní se hraje o to, kdo stihne naskočit do rozjetého vlaku, který bez zastávky míří k mysu Dobré naděje. Kdo naskočí, zmizí soupeřům, kterým se to nepodaří. Ztráta zde už nemusí být dohnatelná.
Kolik bere vítěz Vendée Globe
Kolik bere vítěz Vendée Globe
Vendée Globe. Sólový nonstop závod kolem světa bez asistence. Nejrychlejší stráví na oceánech kolem 80 dnů, nejpomalejší ještě o polovinu více. Kolik je první cena za takovou dřinu? Jaké jsou prize money v tomto závodě?
Jak si sám opravit zlomený stěžeň
Jak si sám opravit zlomený stěžeň
Znáte tento příběh? Během Vendée Globe 2000 jeden z favoritů Vendée Globe Yves Parlier zlomil stěžeň. V Jižním oceánu. Nevzdal se a vše opravil na kotvě na opuštěném Stewart Island. Samozřejmě sám. Vyrobil si topení do stěžně, aby vytvrdla pryskyřice, místo pece použil své bundy.