První skutečně létající IMOCA
Na jachtách IMOCA se jezdí sólové regaty přes Atlantik i kolem světa jako Vendée Globe. Již několik let částečně létají na foilech. Nyní je tu ale první, která je ve vzduchu celá. Jmenuje se Bureau Vallée. Létá 30 a více uzlů… Porušuje ale pravidla třídy.
Louis Burton, který odjel neuvěřitelnou poslední Vendée Globe a projel cílem na 2. místě (skončil celkově 3, Yannick Bestaven díky nápravě za podíl na záchraně Kevina Escoffiera zvítězil), má novou loď a nyní i čas na experimenty. Jeho tým nainstaloval na kormidla malá nosná křídla a Louis ukázal, co jachta s nimi dokáže.
Na videu vidíte, že Bureau Vallée letí stabilně ve vzduchu několik desítek vteřin. Celá loď je v luftu. Nejen příď, jako u ostatních ofoilovaných lodích IMOCA, ale i záď. A stačila k tomu nevelké nosné plochy na kormidlech. Na videu také vidíte rychlost, která hravě překračuje 30 uzlů. Dosahuje rychlosti, která před pár lety byla dostupná jen katamaranům a trimaranům.
Nosná křídla na kormidlech jsou v současné chvíli pravidly třídy IMOCA zakázaná. Vedení třídy se snaží pravidly udržet konkurenceschopné i starší lodě, které jsou bez foilů. Navíc jsou omezení zaměřená na bezpečnost a spolehlivost jachet a na (i když se to při výši rozpočtů bude zdát nesmyslné) udržení výdajů alespoň trochu pod kontrolou.
V současné chvíli se cena nového páru foilů pohybuje mezi 500 a 600 tisíci EUR. To je cena starších jachet IMOCA. Zdá se vám to asi bláznivé, je to srovnatelné s vybavenou jachtou Hallberg Rassy 44, ale je to tak. Drahý je vývoj, formy, materiál, chirurgická přesnost. Jedná se o masivní karbon, kterého je ve foilu až 300 vrstev. Celá výroba zabere od nápadu k hotovému foilu kolem 5 měsíců a kapacity výrobců jsou omezené.
Přidáme-li nosná křídla na kormidla, otevírá se další široké pole nákladnému vývoji. Nejde jen o samotný foil na kormidle, ale o kombinaci nosného křídla na kormidle a foilu, o vzájemné nastavení, vyladění, pevnost a kdovíco ještě. Zdánlivě nevelká změna na kormidle může znamenat další roztočení spirály výdajů, další roztažení nůžek mezi chudými i bohatými týmy. Navíc mohou mít vyšší dosahované rychlosti vliv i na pevnost one design částí jachet IMOCA, například stěžně. Jiné síly působí na stěžeň když jachta najede do vlny v 25 uzlech a jiné ve 35 uzlech.
Zatím je tedy Burtonův pokus s létáním ojedinělý. Možná se ale stane jedním z důvodů, proč budou v dohledné době omezení na kormidle odstraněna. Pro jachty IMOCA by to byl další hodně dlouhý skok dopředu.
3244
Související články
Jen další krásná studie, nebo to máme brát vážně?
Jen další krásná studie, nebo to máme brát vážně?
Metis 45. Plně foilující pětačtyřicítka, která by měla mít rychlostní potenciál jachet IMOCA a byla by vyráběná sériově. Je to jen další hezký obrázek, který má k realizaci tak daleko, jako Rusko k demokracii, nebo je možné, že se tato mašina brzy objeví na vodě?
Rozhovor Lucie Výborné s Milanem Koláčkem
Rozhovor Lucie Výborné s Milanem Koláčkem
V pořadu Host Lucie Výborné byl Milan Koláček. Poslechněte si zajímavý půlhodinový rozhovor o sólovém a shorthanded jachtingu, o začátcích v Classe Mini, na Figaru, Class 40, v královské třídě IMOCA.
Kolik stojí IMOCA a kolik by stál opravdový let
Kolik stojí IMOCA a kolik by stál opravdový let
Foilující jachty IMOCA dokážou oblétnout svět pod 65 dnů. A to táhnou stále záď ve vodě. Proč nepovolí foil i na kormidle, aby vzlétly docela? Kolik by to stálo.