Pasát na dohled a pátý ze hry
Vedoucí dvojici Vendée Globe Richomme/Dalin zbývá 550 mil do pasátu. Pak už bude možné počítat ETA do cíle. Vítěz posledního ročníku Yannick Bestaven má jiné starosti. Z technických důvodů musel zamířit za mysem Horn do Ushuaii a odstoupit ze závodu.
Mají za sebou 4/5 plavby kolem světa a bojují jak ve Figaru. Na čele Vendée Globe je Yoann Richomme, Charlie Dalin ztrácí 3 míle. Bude to drama.
Plují jihovýchodně od Ria, perou se se slabým větrem a tranzitní zónou do pasátu. Na programu je stoupačka, obrat stoupačka a postupné stáčení větru na bočák. Náskok na rekord Armela Le Cléac´h z roku 2016 je 5 dnů. Na rovníku by se mohl náskok natáhnout na 6 dnů.
Vedoucí dvojice má před sebou ještě mnoho překážek, mimo jiné rovníkové tišiny. Zatím to na první pohled vypadá tak, že náročný bude přechod z pasátu severní polokoule do některé z níží, které cestují přes severní Atlantik na východ. V cestě bude stát hřeben vysokého tlaku vzduchu. Pak by to ale již mohlo být rychlé, níže jedou k východu jedna za druhou jako vlak.
Třetí Simon upevnil pozici
Třetí Seb Simon na tom je o poznání lépe než před pár dny. Ztrátu na vedoucí duo zkrátil na 280 mil, naopak na čtvrtého Ruyanta má náskok skoro 1200 mil. Také on se však nyní dostává do tranzitní zóny bez větru. Je nedaleko od Ria, tedy teplo, sluníčko, krásné dny.
Stoupačka ve 40 uzlech
To Thomas Ruyant z počasí tak nadšený nebude. Stoupá proti větru o rychlosti až 40 uzlů. To nebývá příjemné. A teploty jen kolem 13°C.
Skupina na dalších místech má na programu také stoupačku za stejných podmínek. Jen teplota sotva atakuje 10°C. Rozdíl mezi 5. Paulem Meilhatem a 10. Justine Mettraux je jen 80 mil.
Bestaven končí
Do této skupiny patřil i Yannick Bestaven, vítěz posledního ročníku závodu. Ten je ale už ze hry. V posledních dnech řešil celou řadu technických problémů. Posledním byla destrukce spojovacího prvku mezi kormidly, na které je upevněn autopilot. Závadu se mu podařilo provizorně opravit pomocí lan a kladek. Ale jen provizorně. Ne na plavbu dlouhou 7000 mil. Navíc to bylo jen poslední z řady protivenství. V Ushuai se k němu připojí technici z jeho týmu. Po opravě počítá s pokračováním v plavbě do cíle. Samozřejmě již mimo soutěž.
Problém za problémem u Isabelle Joschke
Problémy se ale hromadí i na dalších lodích. Isabelle Joschke potkala černá sobota. Před rozedněním začaly přístroje hlásit divnosti u naklonění kýlu. Zatímco Isa řešila příčinu po WhatApp se svým týmem, ozvala se krátká a ostrá rána a loď se naklonila. Myslela si, že odešlo naklápění kýlu, hydraulické rameno, ale nakonec se ukázalo, že je pryč foil na pravoboku. Nepříjemnostem ale nebyl konec. Následně se poroučel jezdec otěže hlavní plachty. Plachta flatrovala ve větru a začala se trhat.
To se zdá být na jednu sobotu hodně.
Vše se ale podařilo více, či méně provizorně opravit a Isabelle Joschke pokračuje dál v plavbě k mysu Horn.
Více o Vendée Globe 7. ledna od 1900 při webináři s Milanem Koláčkem.
Polohu lodí najdete zde.
508
Související články
Malizia, zásah bleskem
Malizia, zásah bleskem
Malizia – Seaexplorer byla zasažena bleskem u brazilského pobřeží. Boris Herrmann bojuje s výpadky elektroniky. Co se stalo a jak se mu daří uvádět věci zpět do chodu?
Kdo vyhraje Vendée Globe? Webinář s Milanem Koláčkem
Kdo vyhraje Vendée Globe? Webinář s Milanem Koláčkem
Do cíle Vendée Globe zbývá vedoucí dvojici 2500 mil. To je nic, jsou těsně před cílem (tedy, je to Atlantik z Kanárů do Karibiku). Dnes proběhne poslední webinář před příjezdem do cíle. Připravte se od 19:00.
Vypadá to na velký rekord
Vypadá to na velký rekord
Vedoucí dvojice Vendée Globe je na severní polokouli. V Les Sables se již staví slavobrána. Na 14. a 15. ledna se plní hotely. Rekord závodu bude překonán a bude překonán ve velkém stylu. Foily v letošním ročníku ukázaly, co v rukou výjimečných mužů dovedou.