Jen celý Atlantik před sebou
Vedoucí muž Golden Globe Race Jean-Luc Van Den Heede má za sebou mys Horn. Na fotografii vypadá strhaný, ale nic mu neschází. Dojede s poškozenou jachtou do cíle?
Van Den Heede má za sebou mys Horn a dokonce i Falklandy. Jeho jachta přitom 2000 mil od Hornu byla zabalena vlnou. V té chvíli došlo k poškození takeláže a vypadalo to, že Jean-Luc v závodě skončil. Nikdy však nebyl mužem, který se vzdává a dokazuje to i ve svých 73 letech. Takeláž se mu podařilo provizorně opravit a pokračuje do cíle. S rizikem pádu stěžně v mysli.
Pokud se Van Den Heedemu podaří dojet do cíle, nemělo by to být horší než 2. místo. Druhý Mark Slats z Holandska ztrácí na vedoucího veterána 1300 mil. Je to sice hodně, ale Van Den Heede musí pokračovat konzervativně a šetřit takeláž. Slats by musel být až do cíle o 20 % rychlejší, než Van Den Heede.
Potíže ale neřeší jen vedoucí muž. Mark Slats také bojoval v posledních dnech s počasím. Za 6 dnů se mu na Van Den Heedeho podařilo najet jen 43 mil. Zatím tedy žádná sláva.
Ze 17 startujících pokračuje v závodu jen 8 závodníků. Zatímco vedoucí muž by mohl dosáhnout času kolem 200 dnů, u posledního Igora Zaretského to vypadá na 370 dnů. A to se ještě chystá zastavit v Austrálii, aby očistil loď od nárůstů. Vypadá to, že ho brzdí o 2,5 uzlu. U těchto pomalých lodí to znamená na polovinu.
S podobným problémem bojuje i předposlední Mark Sinclair z Austrálie. Na moři se již několikrát pokoušel loď očistit, ale dvakrát byl z vody vyhnán žraloky. I Mark míří do Austrálie. I na šestém místě plující Tapio Lehtinen řeší nárůsty vilejšů, které ho zpomalují a při plavbě proti větru jeho progres limitně snižují k nule.
Istvan Kopar má problémy s ložiskem kormidla. Musel použít nouzový kormidelní mechanizmus a vzít vedení lodě do teplejch. Ani pína však není OK a Kopar musí vymyslet, jak doplout do cíle.
Angličanka Susie Goodall je již delší dobu na nouzových zásobách vody. Je to zlé, tak sáhla i po metodách v minulosti a v Polsku praktikovaných. Začala se modlit za déšť.
Je to dlouhý závod a ukazuje se, že ještě náročnější, než jeho účastníci čekali.
Jen ještě doplním, že pro Jean-Luca Van Den Heedeho je to již jeho desátá plavba kolem obávaného mysu.
Polohu lodí najdete zde.
5424
Související články
Brutální počasí u Hornu a čekání uprostřed Pacifiku
Brutální počasí u Hornu a čekání uprostřed Pacifiku
Charles Caudrelier postavil loď do dryfu uprostřed Pacifiku a čeká, až přejde brutální počasí u mysu Horn. Čekání je v závodě nezvyklé, ale může to být cesta k vítězství.
Záchrana v bouři v jižním Atlantiku
Záchrana v bouři v jižním Atlantiku
Ian Herbert Jones účastnící se závodu Golden Globe Race spustil EPIRB v bouři na jihu Atlantiku. Vítr v nárazech dosahoval 88 uzlů.
700 mil k mysu Horn
700 mil k mysu Horn
Vítr 30 – 45 uzlů v zádech a mys Horn se blíží. Výška vln 6 – 7 metrů a rychlost blížící se ke 20 uzlům. Taková je situace v The Ocean Race. Závodníci mají před sebou poslední hodiny Pacifiku, které vyvrcholí mysem Horn.