Jak to bylo s kolizí Borise Herrmanna
Měl Boris Herrmann pravdu, když tvrdil, že rybářská loď, se kterou se srazil 90 mil před cílem Vendée Globe měla vypnutý automatický identifikační systém AIS? Kde se stala chyba?
Záhada rybářské lodě, se kterou se srazil Boris Herrmann před cílem Vendée Globe, když bojoval o medaili, je rozluštěna. Jednalo se o španělskou rybářskou loď Hermanos Busto, která lovila v Biskajském zálivu hejky (štikozubec obecný). Lov probíhal na šňůru, na které jsou zavěšeny tisíce háčků. Šňůra byla v okamžiku nehody ve vodě.
Rybářská loď měla všechna poziční světla rozsvícena. Rybáři najednou viděli plachetnici připlouvající od zádi plnou rychlostí. Nebylo možné zareagovat (je třeba vzít v úvahu, že před nehodou se Boris Herrmann pohyboval rychlostí kolem 20 uzlů). Jachta narazila do levoboku rybářské lodě a zachytila se stěhy o světla.
Foto Aitor Badiola
Na rybářské lodi jde jen o škrábance.
Rybáři byli samozřejmě trochu jako v Jiříkově vidění. Všední rybářský den, nebo vlastně noc, bylo půl osmé večer, dřina, vlhko, zima, vlny. A najednou ze tmy zjevení. Narazilo do nich. Chvíli nic. Pak vybíhá někdo z podpalubí, rozsvěcí světla, uvolňuje loď a zase mizí do tmy. Mohlo by jít o surrealistický sen, pokud by na boku Hermanos Busto nezůstaly škrábance.
Rybáři hleděli do tmy. Mysleli si, že mohlo jít o pašeráky, kteří nechtěli žádné svědky. Kapitán rybářské lodi se snažil volat na 16. kanálu, ale nikdo se neozval. Rybáři kontaktovali Salvamento Marino v Madridu, aby nahlásili nehodu. Až později se dozvěděli od přátel, že šlo o jachtu účastnící se závodu Vendée Globe.
Rybáři ale naprosto popírají, že by měli vypnutý identifikační systém AIS. Od vyplutí 7. ledna měli AIS zapnutý. Naopak se diví, že se jim na monitoru neobjevila Herrmannova jachta.
Herrmann později zmírnil své vyjádření: „Spal jsem, náraz mě vzbudil. Byl jsem v šoku.“ V pátek Herrmann mluvil s majitelem rybářské lodě a za své vyjádření se omluvil.
3735
Související články
Kdo naskočí do rychlíku?
Kdo naskočí do rychlíku?
Ve Vendée Globe důležitý okamžik pro favority. Nyní se hraje o to, kdo stihne naskočit do rozjetého vlaku, který bez zastávky míří k mysu Dobré naděje. Kdo naskočí, zmizí soupeřům, kterým se to nepodaří. Ztráta zde už nemusí být dohnatelná.
Bezvětří, rekord, bezvětří
Bezvětří, rekord, bezvětří
Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona z roku 2016 má hodnotu 9 dnů a 7 hodin. Dnes je to už přes 10 dnů a na rovník téměř 400 mil.
Jak opravit neopravitelné
Jak opravit neopravitelné
Louis Burton je bojovník. To se o něm ví. Tentokrát se ale pouští do něčeho, co je z laického pohledu nemožné. Jen si to představte, loď se vám láme v půlce, vy to opravíte jako zlomenou nohu od stolu a pokračujete v závodě kolem světa. A nejste přitom před cílem. Jen nedlouho po startu...