Zajet sólo k finger pier
Jste na palubě sami a potřebujete zajet na místo mezi mola finger pier. Například v Šibeniku. Jak na to?
Na molu nestojí nikdo, aby vám pomohl a na palubě jste sami. V takovém případě se můžete rozhodnout pro zajetí přídí.
Pomalu připlouváte vedle prstu, který vybíhá z hlavního mola (1). Máte připraveno lano se smyčkou na konci. Smyčka je prostrčená pod relingem, vede kolem středového pacholete a na vinšnu u kormidla.
Najedeme vedle prstu tak, abychom stáli přibližně o metr dále od centrálního mola, než je běžné. Zastavíme na zpětný chod jachtu. Odběhneme od kormidla na bok lodě a hodíme smyčku na laně na vazák na konci prstu. Vrátime se do kokpitu, druhý konec lana máme na vinšně u kormidla a dopneme ho.
Zařadíme přední chod, lano napneme, necháme zařazenou rychlost a jachta se stabilizuje bokem vedle prstu (2). Podle větru můžeme kormidlo natočit k molu (příď bude mít tendenci mířit k molu), nebo od mola (příď bude mít tendenci se stáčet od mola).
Pak již můžeme vzít další lana a jachtu vyvážeme tak, jak je třeba (3).
Pokud vás manévrování v přístavech zajímá, máme několik posledních volných míst na třídenním kurzu přístavních manévrů v Chorvatsku, čí místa na kurzech v Praze. K dispozici je i naše kniha Přístavní manévry.
8177
Související články
Jako Bodie s Doylem, nebo konzervativně?
Jako Bodie s Doylem, nebo konzervativně?
Připlouváte bokem k molu, potřebujete zastavit, ale jste rychlí. Příliš rychlí. To je situace, která hrozí nepříjemným karambolem. Jak se takové chybě vyhnout?
Krizová situace a čeho se vyvarovat
Krizová situace a čeho se vyvarovat
Kdy se s jachtou ocitáme dlouhodobě nejblíže nebezpečí? Jsou to chvíle, kdy manévrujeme v přístavech. Od kolize nás někdy dělí metry, jindy jen centimetry. Kdy hrozí největší škody a jak se jim vyhnout?
Umíte správně smotat lano?
Umíte správně smotat lano?
Umíte správně smotat lano? Neumíte? A že na tom nezáleží? Není to pravda a často je to v krizových situacích v marínách vidět.