Tři největší chyby při manévrech v maríně
Jakých největších chyb se v přístavech dopouštíme? Kde chybujeme, proč nám to nejde? Vždyť je to pokaždé takového stresu…
Chyb samozřejmě děláme celou řadu. Pojďme se ale pokusit pojmenovat tři největší.
Velmi často je v přístavech vidět chyba, která je neodpustitelná. I když ji tu probírat nebudeme. Tou je absolutní absence jakékoli strategie, přípravy. Mnozí skippeři vjedou mezi lodě a pak už jen doufají, že tam se dostaví osvícení. Obvykle se nedostaví…
Kormidlování při změně chodu motoru
Jedna ze základních chyb se týká směru plavby a s tím souvisejícím kormidlováním. Přechod na zpětný chod je u mnohých služebně mladších skipperů doprovázen naprostou ztrátou kontroly nad lodí. Jachty si po několik chvil počíná jako kůň bez jezdce.
Na vině je zmatení skippera při změně chodu motoru. Řadící páka na jachtě je zároveň i brzdou a plynem. Pluji-li dopředu a zařadím zpětný chod, nejprve páka vykonává funkci brzdy. Jachta přitom stále pluje dopředu, jen zpomaluje. Proto je třeba kormidlovat jako při plavbě vpřed.
Po určité době se jachta zastaví. V té chvíli kormidlo nefunguje vůbec. Jachta na jeho pohyb nereaguje. Stáčení jachty v té chvíli způsobuje prop walk, boční síla způsobená rotací lodního šroubu a vítr, pokud fouká. Nechci-li tyto síly úmyslně použít, je třeba se s lodí co nejrychleji rozjet na zpětný chod.
Teprve pak se jachta začne rozjíždět na zpětný chod a začne poslouchat kormidlo jako na zpátečku.
Při změně chodu motoru na zpětný chod musí kormidelník vědět, kdy začít kormidlovat jako na zpátečku. V opačném případě jachta dělá pravý opak toho, co se od ní očekává.
Správně si ke kormidlu stoupnout/posadit
Správný postoj/posez je důležitý proto, aby se mohl kormidelník plně věnovat vedení lodě. Jsem-li mistr ve svém oboru, mohu si lehnout doprostřed kokpitu, jednou nohou kormidlovat a rychlosti tam kopat druhou.
Obvykle ale mistry nejsme…
Proto je třeba poloha, která nás nenutí za kormidlem běhat, nervózně se otáčet, není matoucí. Čím pohodlněji se za kormidlem cítím, tím více pozornosti mohu věnovat vedení lodě.
Vše samozřejmě záleží na poloze kormidla a řadící páky.
Schopnost opravy
Pokud něco při manévru nevychází, což je běžné, mám dvě možnosti řešení. Obě jsou správná.
Když manévr nevychází podle plánu, je pro začátečníky nejlepší manévr přerušit, vyjet, poučit se z chyb, poupravit zamýšlený postup a zajet znovu. Uděláte-li to, možná nebude podavač mooringů nejspokojenější, ale zvolili jste správné řešení.
Druhá možnost je pro zkušené, kteří vědí, co loď udělá, když…
Mám-li jistotu, jsem schopen manévr mezi loděmi opravit. Posunout si záď dle potřeby, nebo třeba sjet lodí bokem. Toto je ale řešení, které vyžaduje dostatek zkušeností, jistoty, citu a často i rychlosti reakce. Na přemýšlení nemusí být dostatek času. proto bez dostatku zkušeností doporučuji první bod.
Tomuto tématu a mnoha dalším tajům manévrování v přístavech se budeme věnovat ve čtvrtek na přednášce v Ostravě. A ještě představíme nové vydání knihy Přístavní manévry, která je velmi výrazně modernizována.
1292
Související články
Výška fendrů při přistávání
Výška fendrů při přistávání
Důležitým prvkem pro ochranu lodi při přistávání je fendr. Jeho správná pozice může výrazně snížit riziko poškození lodě při manévru. Často se setkávám s tím, že posádka fendry nachystá, jenže jejich umístění loď vůbec nechrání.
Jaká síla působí na trup jachty ve větru?
Jaká síla působí na trup jachty ve větru?
Přifukuje. Vítr přicházející z boku už dosahuje síly 6 Beauforta (cca 25 uzlů). Jaká síla na loď působí? Utáhnu mooring rukou?
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?