Tragická halza
Na konci května při regatě Slovak Sailing Week zemřel po nepovedené halze zkušený slovenský jachtař Andrej Horák. Svoji roli při tragické nehodě sehrál autopilot. Na co je třeba si dát pozor?
Andrej Horák odcházel od kormidla, aby pomohl s halzou. V té chvíli si podle našich informací zapnul autopilota. Ten bohužel nedržel směr a došlo k nehodě.
Nemáme potvrzené zprávy z paluby, ale k nehodě mohlo dojít takto.
Jachta měnila směr a byl zapnut autopilot. V té chvíli autopilotu chvíli trvá, než si „osahá“ chování lodě a dochází ke změnám kurzu. Nejprve chvíli pokračuje v otáčení, aby se po zjištění chyby začal vracet do kurzu. Toto mohla být příčina. Čili ne chyba autopilota, ale jeho vlastnost, chyba v jeho použití…
Toto nemá být kritika, ale varování. Autopilota je dobré zapínat s rovným kormidlem, tedy na kurzu, a prvních pár vteřin počkat, aby se kormidelník přesvědčil, že se jachta chová tak, jak má.Teprve poté je možné odejít od kormidla.
9239
Související články
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
Nebezpečné kotvení na kamenech
Nebezpečné kotvení na kamenech
Mnozí laici jsou přesvědčení, že nejlepší na kotvení jsou velké kameny na dně, za které se kotva „zasekne“. Takové „zaseknutí“ kotvy může být drahá sranda.
Mrtvý a zraněný na gumáku u Hvaru
Mrtvý a zraněný na gumáku u Hvaru
Včera ve 0237 přijala Pomorska policija oznámení, že na ostrov Marinkovac nalétl gumový člun typu RIB. Na palubě byli v okamžiku nehody dva Slovinci.