Rekord v Jihočínské stoce
Slavný závod čajových kliprů z Číny do Londýna byl svého času nejen záležitostí sportovní, ale především ekonomickou. Kdo doplul do Londýna první, prodával svůj náklad dráž. Dnes je důvodem pro plavbu kolem poloviny světa jen rekordní čas. Do cesty se ale staví nové, dříve neexistující překážky.
V polovině plavby je trimaranan IDEC Sport vedený legendou rekordních tratí Francisem Joyonem. Zatímco čajové klipry zvládaly trať za 100 a více dnů, IDEC Sport musí překonat o poznání kratší čas. Držitelem rekordu na trati Hong Kong – Londýn je trimaran Maserati vedený Giovannim Soldinim. Stávající rekord má hodnotu 36 dnů, 2 hodiny a 17 minut.
Francis Joyon se se svým týmem blíží mysu Dobré naděje na jihu afrického kontinentu. K mysu mu nyní zbývá 460 mil, tedy den plavby. Podmínky jsou značně proměnlivé, protože trimaran se pohybuje proti směru pohybu meteorologických systémů. V takovém případě se rychlost lodě a rychlost systému sčítají, IDEC Sport tak nechává za sebou jeden systém za druhým. To je rozdíl proti plavbě kolem světa. V Jižním oceánu se trimarany pohybují po směru systémů, jejich rychlosti se tak odčítají. Výsledkem je, že navzdory rychlosti trimaranu proti dnu 30 uzlů, může být rychlost proti systému nulová, protože se loď pohybuje spolu s ním.
Zdroj Geovoile
Zajímavé podmínky u mysu Dobré naděje.
Podíváte-li se na přiložený obrázek větru u jižního cípu Afriky, tak vidíte, že trimaran má momentálně severovýchodní zadní vítr, ale již kousek na jih by musel plout na stoupačku v západním. A jak se dostane za mys Dobré naděje, stočí se vítr na jihovýchod. Situace je dynamická.
Idec Sport má za sebou bouřlivou plavbu v Indickém oceánu. Místo pasátu musel bojovat s dvojicí tropických cyklón. Navzdory tomu má náskok na rekordní plavbu trimaranu Maserati 670 mil. U mysu Dobré naděje by měl být náskok 2 dny a dále by měl růst, protože IDEC Sport popluje v příznivém zadním větru.
IDEC Sport bude mít jižní cíp Afriky za sebou 14 dnů po startu. Do cíle mu bude zbývat cca 6500 mil. Trimaranu Maserati trvala plavba od Afriky do cíle 20 dnů. Při nedávném závodu Brest Atlantiques zdolal podobnou trať trimaran Maxi Edmond de Rothschild za 14 dnů. A to se navíc nedá říci, že by mu podmínky přály na jihu Atlantiku. Pokud by se trimaranu IDEC Sport podařila plavba na sever Atlantikem v podobném duchu, mohl by stlačit hodnotu rekordu na 30 dnů.
Neskutečný svinčík
Posádka se také zmíniĺa o tom, jak vypadala plavba Sundským průlivem na jihovýchodě Asie: „Plavba Sundským průlivem byla strašná. Nejméně 100 mil jsme proplouvali místy, kam Jihočínské moře vyvrhuje odpad, který nese. Potkávali jsme vše od plynových láhví, přes lednice, až po statisíce kusů plastového odpadu. Museli jsme se dostat až hluboko do Indického oceánu, abychom objevili čisté moře.“
Polohu lodi najdete zde.
3675
Související články
Jak vysoké jsou nejvyšší vlny?
Jak vysoké jsou nejvyšší vlny?
Jakou výšku mají nejvyšší vlny? Dlouho se myslelo, že 10 metrů. V minulém století se zjistilo, že toto číslo je šeredně podceněné. Bylo třeba hodně přidat. O kolik? Kde je hranice možného?
Tragická nehoda v Benátkách
Tragická nehoda v Benátkách
V Benátkách došlo k tragické nehodě závodního motorovéhu člunu, při které zahynul sedmašedesátiletý držitel několika světových rekordů Fabio Buzzi a další dva členové jeho týmu. Jejich člun narazil v rychlosti 80 uzlů na nízký kamenný vlnolam, který chrání protipovodňovou hráz zavírající benátskou lagunu v případě nebezpečí záplav.
O kolik je pomalejší motorák, než plachetnice
O kolik je pomalejší motorák, než plachetnice
Absolutní rekord kolem světa drží plachetnice a má hodnotu 40 dnů, 23 hodin a 30 minut. Motorová loď je mnohem pomalejší. O kolik?