Proč do neznámého přístavu raději zacouvat
Připlováte do neznámého přístavu. Patří k těm menším a vy nemáte jistotu, že uvnitř najdete volné místo. V takovém případě je lepší do přístavu couvat. Víte proč?
Zajíždíme-li do neznámého přístavu, je výhodnější do těsných prostorů zacouvat. Otočit se tam, kde je místa dostatek a pak už couvat. Výhodou v první řadě je, že kormidelník má vše pod kontrolou a nemusí se doprošovat informací od pomocníka na přídi. Vidí pod záď na dno, vidí mooringy, může odhadnout hloubku. Najde-li se volné místo, může do něj rovnou zacouvat a nemusí se obracet. To je druhý důvod.
A je tu ještě třetí důvod. Ukáže-li se, že žádné místo není volné, zařadí přední chod a vyplouvá. Na přední chod má kormidelník jachtu lépe pod kontrolou, proto je odjezd jednoduchý.
Pokud bychom na místo zajížděli na přední chod, museli bychom vyjíždět na zpátečku. Jachta je na zpátečku hůře ovladatelná, navíc při přechodu na zpětný chod působí na záď prop walk a jachta se stáčí. To může být v těsném prostoru mezi loděmi problém.
YVíce o přístavních manévrech zde.
Foto Pavel Nesvadba
5410
Související články
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
Jak si nenamotat mooring
Jak si nenamotat mooring
Namotání mooringu na propeler se bojí každý začínající jachtař. Jak vyplouvat z maríny, abychom toto nebezpečí eliminovali?
Vyvázání v přístavu do bouřlivého počasí
Vyvázání v přístavu do bouřlivého počasí
Jste vyvázáni v přístavu nebo maríně a předpověď slibuje bouřlivé počasí. Jak jachtu vyvázat, aby bylo stání v přístavu bezpečné a pohodlné?