Daniel Vodička / pondělí 2. května 2016 / Kategorie: Transatlantické závody Odpočítávání do startu Nejstarší sólový závod přes Atlantik The Transat (dříve Ostar) dnes odpoledne znovu odstartuje. V Plymouthu je na vyplutí připravena pestrá paleta jachet od Class 40, přes Multi 50 a IMOCA, až po více než 30 metrů dlouhé trimarany Ultime. Spolu s nimi vypluje také Loick Peyron na více než půl století staré jachtě Pen Duick II. Tomu jsme se ale věnovali již včera. Závod startuje ve 1430 anglického času, tedy o hodinu později času našeho. Půjde o tvrdé probíjení se proti převládajícímu větru. Startovat se bude do přecházející fronty s větrem o rychlosti do 35 uzlů. Následovat bude takticky náročná oblast vyššího tlaku vzduchu. Důležité bude, dostat se na severozápad do další blížící se fronty. Nejdále ke středu hluboké tlakové níže se vydají největší a nejrychlejší trimarany Ultime. Průjezd frontou bude divoký, vítr může dosahovat 50 uzlů. Taktika je pro velké trimarany jasná. Do středu níže po její přední straně a po její zadní straně opět ven. Nejprve na severozápad a pak obrat a jihozápadní kurz. Další cesta je zatím obestřena záhadou. U Newfoundlandu sice vznikne další níže, ale do cesty se postaví hřeben vysokého tlaku vzduchu a tedy i bezvětří. To je ale ještě daleko. Předpověď pro Atlantik se nyní rychle mění, nemá tedy smysl, abychom se snažili predikovat, co by bylo, kdyby bylo. Určitě ale nezapomeňte závod sledovat. Mezi trimarany Ultime popluje Macif Francoise Gabarta. Je vybaven foily a jeho výkon by měl ukázat, jaká bude budoucnost. Stejně tak jsou foily vybavené i tři lodě IMOCA. Pro ně to bude nová zkouška integrity. Při Transat Jacques Vabre doplula do cíle jen jedna. Otázka tedy nezní, jak budou rychlé, ale jestli doplují do cíle. Pro všechny bude zajímavé sledovat, co nás čeká při podzimní Vendée Globe. Regatu můžete sledovat zde. 4999 Tagy: IMOCAfoilTransatClass 40MacifGabartUltimeMulti 50 Související články Budoucnost v lodní dopravě: Novozélanďané i Alain Thébault sázejí na vodík a foily Budoucnost v lodní dopravě: Novozélanďané i Alain Thébault sázejí na vodík a foily Dva obdobné projekty jsou ve finální fázi příprav. "Létající plavidla" poháněná vodíkovými palivovými články chystá Emirates Team New Zealand i věčný experimentátor s podvodními křídly, francouzský jachtař Alain Thébault. Prototyp novozélandské "formule" se již chystá na březnové spuštění na vodu. Thébaultův "The Jet" se představí příští rok na klimatické konferenci v Dubaji. Letadlo, loď i vznášedlo = Seaglider Letadlo, loď i vznášedlo = Seaglider Poletíte přes kanál La Manche letadlem, nebo pojedete lodí? Co když zkusíte něco mezi. Trochu loď, trochu letadlo. Ovšem takové, které se dokáže vznést jen několik metrů nad hladinu. Přitom dosahuje rychlosti až 290 km/h. Na elektřinu.
Budoucnost v lodní dopravě: Novozélanďané i Alain Thébault sázejí na vodík a foily Budoucnost v lodní dopravě: Novozélanďané i Alain Thébault sázejí na vodík a foily Dva obdobné projekty jsou ve finální fázi příprav. "Létající plavidla" poháněná vodíkovými palivovými články chystá Emirates Team New Zealand i věčný experimentátor s podvodními křídly, francouzský jachtař Alain Thébault. Prototyp novozélandské "formule" se již chystá na březnové spuštění na vodu. Thébaultův "The Jet" se představí příští rok na klimatické konferenci v Dubaji.
Letadlo, loď i vznášedlo = Seaglider Letadlo, loď i vznášedlo = Seaglider Poletíte přes kanál La Manche letadlem, nebo pojedete lodí? Co když zkusíte něco mezi. Trochu loď, trochu letadlo. Ovšem takové, které se dokáže vznést jen několik metrů nad hladinu. Přitom dosahuje rychlosti až 290 km/h. Na elektřinu.