Mohu otočit kormidlem a odplout od mola?
Mnozí jachtaři mají papíry, ale na kurzu nedostali vše, co měli. Proto dělají chyby při odplouvání od mola. Zásadní chyby. Není to ale obvykle jejich vina.
Podíváme se nejprve na to, co se stane, když neumíme odjet bokem od mola.
Často můžete vidět, že jachta stojí bokem u mola. Odvazuje se a vyplouvá. Co udělá kormidelník? Otočí kormidlem od mola. A výsledek? Bouchne se zádí o molo. Někdy to zachrání fendr, jindy to odnese gelcoat.
Jak je to možné?
Osa otáčení jachty je někde kolem kýlu. Vytočíme-li kormidlo od mola a pošleme na něj proud vody od lodního šroubu, záď se stočí k molu. Na to je zákon! Výsledkem jsou škrábance.
Co tedy dělat?
Je mnoho možností. Nejjednodušší je, jachtu odstrčit. Ale pozor. Pokud odstrčíme jen příď, musíme od mola vyplouvat s rovným kormidlem, aby se záď vzdálila, a teprve potom můžeme kormidlo stočit.
Odstrčíme-li jachtu celou, tedy příď i záď současně, můžeme při odplouvání opatrně stočit kormidlo od mola, ale stále si budeme hlídat pozici zádě vůči molu.
Jiné možnosti nejsou?
Jsou. Je jich celá řada. Ale na ty se podíváme zítra. Nebo si je najdete v knize Přístavní manévry.
6193
Související články
Výška fendrů při přistávání
Výška fendrů při přistávání
Důležitým prvkem pro ochranu lodi při přistávání je fendr. Jeho správná pozice může výrazně snížit riziko poškození lodě při manévru. Často se setkávám s tím, že posádka fendry nachystá, jenže jejich umístění loď vůbec nechrání.
Jaká síla působí na trup jachty ve větru?
Jaká síla působí na trup jachty ve větru?
Přifukuje. Vítr přicházející z boku už dosahuje síly 6 Beauforta (cca 25 uzlů). Jaká síla na loď působí? Utáhnu mooring rukou?
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?