Kdo je na vině?
Dostali jsme zajímavou otázku od našeho čtenáře Jana Kocmana. Dotaz se týká poškození lodě při stání na kotvě. Jde o problém, se kterým se můžete snadno potýkat.
"Přijíždím do zátoky, kde chci zakotvit. V zátoce již stojí zakotvená jedna jachta. Najdu si místo dostatečně vzdálené a zakotvím. Stojím v bezpečné vzdálenosti od jachty, která byla v zátoce první.
V noci mírně fouká, ale nic zvláštního. Přesto mě vzbudí rána. Vyběhnu na palubu a zjistím, že druhá jachta se utrhla z kotvy a vrazila do mě. Moje kotva stále drží, stále stojím na stejném místě. Druhá jachta musela být špatně zakotvena.
Kdo je v takové chvíli zodpovědný za škody?"
S otázkou jsme se obrátili na Oldu Straku, který je v oblasti jachtingu a pravidel u nás největší autoritou. jeho odpověď byla stručná a jasná.
Odpověď vychází z COLREGu. Podle Pravidla 3, odstavec (i) slovo „za plavby“ znamená, že loď není vyvázána ke břehu, není zakotvená nebo nesedí na dně.
Jestliže se kotva uvolní a vleču ji, nejsem lodí zakotvenou, ale lodí za plavby a ta musí dát přednost lodi zakotvené.
12741
Související články
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
Nebezpečné kotvení na kamenech
Nebezpečné kotvení na kamenech
Mnozí laici jsou přesvědčení, že nejlepší na kotvení jsou velké kameny na dně, za které se kotva „zasekne“. Takové „zaseknutí“ kotvy může být drahá sranda.
Mrtvý a zraněný na gumáku u Hvaru
Mrtvý a zraněný na gumáku u Hvaru
Včera ve 0237 přijala Pomorska policija oznámení, že na ostrov Marinkovac nalétl gumový člun typu RIB. Na palubě byli v okamžiku nehody dva Slovinci.