Ještě jednou MOB na Scallywag
Proč se nepodařilo najít Johna Fishera, který vypadl při Volvo Ocean Race ze Scallywag? Proč nebyl lokalizován pomocí PLB?
Ztráta Johna Fishera z paluby Scallywag při sedmé etapě Volvo Ocean Race stále vyvolává mnoho otázek. Ani vysvětlení, které tým zveřejnil, nerozptýlil pocit, že něco nebylo na palubě v pořádku. Nebudeme-li chodit okolo horké kaše, jde o podezření, že na palubě Scallywag nebyla dodržována bezpečnostní pravidla.
Nyní přinesl další informace o okolnostech nehody deník The New York Times.
My se podíváme jen na důležité detaily.
Psí kšíry a vesty
Jsou závodníci během Volvo Ocean Race stále přivázáni? O odpověď na tuto otázku požádal americký deník navigátorku Scallywag Libby Greenhalgh. Odpověď byla do jisté míry vyhýbavá. Není to tak, že by byli na palubě všichni po celou dobu etapy přivázáni. Pokud nestojí na místě, přivázáni nejsou. A při určitých činnostech psí kšíry překážejí. Stále tedy přivázáni nejsou. A je otázkou, kdy tedy přivázáni jsou. Opět odpověď, která nechává mnoho otevřeného. Ale je alespoň upřímná. Kdo má se závody na oceánu zkušenosti, ví, že to tak je.
MOB tlačítko u kormidla
Kormidelník má před sebou tlačítko MOB, které zaznamená pozici. Použil ho při pádu Johna Fishera přes palubu, nebo ne?
Odpověď je znovu nejednoznačná. Podle slov týmu kormidelník tlačítko použil. Bohužel ho ale nepodržel požadované 4 sekundy, které jsou pro zaznamenání polohy potřebné.
Polohu nehody nakonec monitorovala navigátorka Libby Greenhalgh. Ne však přesnou polohu, neměla ji zaznamenánu v okamžiku nehody. Navíc loď se po halze podařilo zpacifikovat až o několik mil dále.
To jsou důvody, proč další pátrání nebylo přesné.
Proč nepoužili k vypátrání PLB?
Nejpalčivější otázka je ale ta poslední. Proč nelokalizovali Johna Fishera pomocí nouzové radiobóje PLB? Mlčení o tomto tématu nahrávalo spekulacím, že na Scallywag posádka PLB nenosila.
Poslední informace však hovoří o tom, že na lodi byly použity PLB pracující na principu AIS. Tedy automatického identifikačního systému. Od druhého dne sedmé etapy však prý na Scallywag systém AIS nefungoval, protože vítr serval anténu. To je tedy podle posádky Scallywag důvod, proč nebyl John Fisher nalezen. S lokalizací AIS by Fishera dříve či později nalezli.
6061
Související články
Šok ze studené vody je málo známé nebezpečí
Šok ze studené vody je málo známé nebezpečí
Když ve Středomoří uprostřed léta spadnete do vody a máte oblečenou záchrannou vestu, vaše šance na přežití jsou velmi vysoké. Moře má teplotu nějakých 25C, a pokud jste schopni udržet se na hladině a dýchat, máte dost času vyčkat na záchranu. Úplně jinak to ale bude vypadat ve Skotsku, nebo třeba na Jadranu při silvestrovské plavbě.
Šok, který zabíjí
Šok, který zabíjí
Spadnete-li během zimní či jarní plavby přes palubu, nebude to podchlazení, na co nejspíše zemřete, ale šok. Šok ze studené vody. Jak se bránit?
Jak zabránit pádu přes palubu?
Jak zabránit pádu přes palubu?
Vypadne-li jeden z posádky přes palubu, začíná boj o život. Stane-li se to ve vlnách v noci, je tento boj už z poloviny prohraný. Aby k tomu nedošlo, používáme psí kšíry. Vážeme je ale správně?