Jak řešit krizové situace na jachtě
Stojíte na kotvě v krásné zátoce, jejíž složitý vjezd zvedal adrenalin i za denního světla. Nyní přišla bouřka a v zátoce se zvedají vlny. Potřebujete odplout, ale za tmy se neodvážíte. Krizová situace. Jak ji řešit?
Jedna z mnoha situací, do kterých se můžete dostat a nebudete vědět, jak z ní ven. Možná ne tak častá. Chcete-li něco běžnějšího, tak třeba takto. Neznámý přístav a vy hledáte místo k stání. Zajíždíte stále hlouběji. Věříte, že místo najdete. Najednou jste na konci přístavu a musíte zpět. Když však zařadíte zpětný chod, prop walk vám tlačí záď na přídě zakotvených lodí. Co s tím?
Nebo ještě jinak. Vypluli jste ze Sukošanu a chtěli jste navštívit Dubrovnik. Počasí bylo celý týden v pohodě. Nyní je čtvrtek ráno, jste na Mljetu a spěcháte zpět. Předpověď hlásí 30 uzlů severozápad. Na palubě máte samé nováčky. Také to je krizová situace.
Řešení
Máme zde tři různé krizové situace. Mohli bychom jich mít ještě mnohem více. A každou jinou. Všechny však mají jedno společné řešení. Stačí myslet několik kroků dopředu, abyste se do nich nedostali, případně je dokázali řešit.
Správný skipper jachty (platí to i pro kapitána největší kontejnerové lodě), myslí několik kroků dopředu. Snaží se do krizových situací nedostávat, nebo má připravená řešení, jak z nich ven.
První případ
Pojďme se vrátit na začátek. Zátoka se složitým vjezdem. Jsou dvě možnosti, jak situaci zvládnout. První možností je pečlivé sledování předpovědi počasí. Pokud nebezpečí nočních bouřek hrozí, vyhledám bezpečné kotviště (nebo přístav). Nebudu se pouštět do riskantních akcí typu zátoka s navigačně složitým vjezdem.
Nemusím ale mít předpověď po ruce. Potom si na mapovém plotteru zaznamenávám svoji trasu při vplouvání do zátoky (TRACK), abych případně mohl sledovat tuto trasu, kdybych potřeboval vyplout.
Obě řešení vyžadují, abych na nebezpečí myslel dopředu a měl případně připravený únikový plán.
Druhý případ
Vplouvám-li do úzké zátoky nebo přístavu a neznám-li dobře manévrovací schopnosti své lodě, je lepší se nejprve otočit a do užších míst couvat. Vždy jsem pak schopen jednoduše vyplout. Je lepší mít složitou cestu tam a jednoduchou cestu zpět než naopak.
Třetí případ
Ve třetím případě skipper nesledoval počasí v dlouhodobém výhledu dopředu. Stačilo se podívat na předpověď na více dnů dopředu a bylo by jasné, že bude lepší se vracet zpět dříve. Nebo Dubrovnik vypustit.
Naučte se na lodi myslet dopředu a mnohým nepříjemnostem se vyhnete. Naučte se mít vždy připravený únikový plán a i v přístavech mezi loděmi se budete cítit jistěji.
6866
Související články
Rastrové a vektorové mapy
Rastrové a vektorové mapy
V době elektronické navigace skončily papírové mapy někde hluboko v navigačním stolku. Celá navigace probíhá na monitorech mapových plotterů a mobilních telefonech. Pro bezpečnou plavbu je dobré o elektronických mapách něco vědět.
Kolik nateče vody do podpalubí za hodinu?
Kolik nateče vody do podpalubí za hodinu?
Máte díru v trupu velikosti dlaně. Je 30 cm pod hladinou. Víte, kolik vody nateče do podpalubí za minutu, nebo dokonce za hodinu?
Kdy použít boční vlečení a jak
Kdy použít boční vlečení a jak
Přestane pracovat motor a potřebujete dostat jachtu do přístavu k molu. Jak na to? Ideální je boční vlečení, které umožňuje s vlekem manévrovat. Má to ale svá specifika.