Hydrostatická pojistka na záchranném ostrůvku?
Na větších lodích jsou záchranné ostrůvky upevněny přes hydrostatickou pojistku, která v případě potopení lodi ostrůvky uvolní. Potřebujeme ji i na jachtě?
Máme-li ostrůvek upevněný na palubě tak, že by bylo možné, aby se samovolně uvolnil, bylo by dobré hydrostatickou pojistku použít. Řeknete si. Pokud nestojí v cestě nějaká negativa.
Určitá negativa najdeme. To první souvisí s funkcí pojistky. Pojistka se aktivuje ve chvíli, kdy je ponořena do hloubky 1,5 – 4 metry podle pravidel SOLAS. Pokud se vám tedy loď okamžitě potopí pod zadkem, měl by za chvíli ostrůvek vyplavat. Pokud se jen zaplaví vodou a bude dále splývat na hladině, ostrůvek se neuvolní.
Nehod, kdy se loď okamžitě pod zadkem potopí, není mnoho, ale najdou se. Za určitých okolností tak tato pojistka může pomoci. Pravděpodobnost, že k něčemu takovému dojde, je však minimální. Obvykle bude na uvolnění ostrůvku více času a hydrostatickou pojistku tak nevyužijeme.
Dále je tu otázka, jak se hydrostatická pojistka zachová ve chvíli, kdy plachetnici v extrémních podmínkách například zabalí vlna. Loď se nemusí dostat do nouzové situace, ale pojistka může ostrůvek uvolnit. Pak se nám k jiným problémům přidá ještě jeden další.
A nakonec je tu otázka trvanlivosti pojistky. Měla by být pravidelně měněna. Jednou za 2 roky. A to jsou peníze a starosti navíc…
Máme tedy hydrostatickou pojistku instalovat na palubu? Je to otázka, na kterou si musíte odpovědět sami. Ti, co nemají ostrůvek na palubě, ale například v batystě na zádi, jsou tohoto dilematu ušetřeni. Mají ho dobře schovaný tak, že jim stejně sám určitě neuteče.
6040
Související články
Navigačně složitá místa v noci
Navigačně složitá místa v noci
Místo, které je ve dne jasně vyznačené, se může stát za tmy nebezpečnou pastí. Nebudete-li na tuto alternativu připraveni můžete zažít nepříjemné chvíle za kormidlem.
Pozor na velké lodě a jejich manévrovací schopnosti
Pozor na velké lodě a jejich manévrovací schopnosti
Máme tu druhý díl článku připraveného prvním palubním důstojníkem Lukášem Staňkem. Znovu se zaměříme na vztahy mezi jachtami a velkými nákladními loděmi. Proč se nevyhnou a co máme dělat?
Pozor na velké lodě, nevidí nás
Pozor na velké lodě, nevidí nás
Často si stěžujeme na to, že ze strany velké nákladní lodě nedošlo k takové reakci, jakou bychom my s naší znalostí a výkladem pravidel COLREG očekávali. Podívejme se na tuto problematiku z můstku velké lodi.