36 uzlů v 16 uzlech větru
Některým čtenářům asi tato čísla nic neřeknou. Jsou ale velmi zajímavá. Vždyť kdo by nechtěl v 16 uzlech větru letět rychlostí 36 uzlů?
Co tady vidíte, jsou optimální hodnoty při stoupačce a při zaďáku. Polární diagram, který udává rychlost lodi v závislosti na rychlosti a směru větru, v číslech. Tyto bláznivé hodnoty patří k ke katamaranům AC44, na kterých se týmy připravovaly na poslední Americký pohár.
Ano, jsou to hodnoty, kterých dosahovaly katamarány dlouhé jen 45 stop. Všimněte si, že na stoupačku v 8 uzlech větru je to 18, 9 uzlu. Sice v úhlu 56° TWA (úhel skutečného větru), ale přesto bude VMG naprosto jinde, než je možné dosáhnout s jednotrupou lodí. V 16 uzlech větru je již úhel TWA 47°. A rychlost 28,7 uzlu. Takovou rychlostí člověka i stoupačka baví.
Na zaďák je to v 8 uzlech větru při 138° TWA 22,4 uzlu. A zesílí-li vítr na dvojnásobek, je možné o 8° odpadnout. A katamaran zrychlí na 35,9 uzlu. Tak takové je ježdění na moderních lodích.
Čísla v modrých řádcích udávají nastavení křídla na kormidle, sklon foilu a ideální výšku nad hladinou.
4763
Související články
Budoucnost v lodní dopravě: Novozélanďané i Alain Thébault sázejí na vodík a foily
Budoucnost v lodní dopravě: Novozélanďané i Alain Thébault sázejí na vodík a foily
Dva obdobné projekty jsou ve finální fázi příprav. "Létající plavidla" poháněná vodíkovými palivovými články chystá Emirates Team New Zealand i věčný experimentátor s podvodními křídly, francouzský jachtař Alain Thébault. Prototyp novozélandské "formule" se již chystá na březnové spuštění na vodu. Thébaultův "The Jet" se představí příští rok na klimatické konferenci v Dubaji.
Letadlo, loď i vznášedlo = Seaglider
Letadlo, loď i vznášedlo = Seaglider
Poletíte přes kanál La Manche letadlem, nebo pojedete lodí? Co když zkusíte něco mezi. Trochu loď, trochu letadlo. Ovšem takové, které se dokáže vznést jen několik metrů nad hladinu. Přitom dosahuje rychlosti až 290 km/h. Na elektřinu.