Úspěch Hebe V. Jak to vidí Hajčus
Minulý týden zajel skvělý výsledek na Rolex Middle Sea Race tým Hebe pod vedením Milana Koláčka. Co říká na český úspěch náš nejzkušenější účastník závodu Milan Hájek z týmu Tři sestry.
Nejúspěšnější tým
Milane, kolikrát jste se zúčastnili s týmem Tři sestry závodu Rolex Middle Sea Race a jaké byly vaše největší úspěchy?
S Třemi sestrami jsem RMSR absolvoval celkem 7x. Já osobně jsem byl na Maltě 8 x. Za největší úspěch považujeme hned naši první účast v roce 2008, kdy jsme zajeli 2. místo v ORC celkově. A pak naše poslední vystoupení v roce 2015 a 3. místo v ORC celkově a vítězství ve skupině. Jinak medailové umístění ve skupině jsme si odváželi prakticky každý rok.
Na stupních vítězů jsi stál několikrát. Co všechno je třeba pro úspěch v Rolex Middle Sea Race?
Hlavně štěstí. Samozřejmě špičková posádka a loď je základ, ale když už znáte místní podmínky a víte, že jedete rychle a daří se vám, tak když chcete vyhrát Rolex Middle Sea Race celkově, tak potřebujete hodně štěstí. V roce 2011 jsme ještě 20 mil před cílem vedli asi o 2 hodiny v celkovém pořadí, ale u vjezdu mezi ostrovy Gozo a Malta jsme si bohužel několik hodin postáli v absolutním bezvětří a sen o Rolex hodinkách se nám rychle rozplynul.
Kde se závod obvykle rozhoduje?
Hned první noc je kritická. Podél východního pobřeží Sicílie většinou nefouká a je potřeba se včas dostat do Messiny a moc neztratit. Další kritický bod je u Stromboli, kde se flotila lodí, asi vlivem místního mikroklima, většinou znova sjede dohromady. Letos to neplatilo. No a závod se definitivně rozhodne na cestě od Stromboli k západnímu pobřeží Sicílie. Od Favinany už je to většinou sprint až do cíle.
Co se ti na Rolex Middle Sea Race líbí nejvíce?
Atmosféra. To vám řekne asi každý účastník. No a Tři sestry se samozřejmě vždy nejvíce těší na domovský bar U Simona.
Letošní ročník Rolex Middle Sea Race
Sledoval jsi během letošního ročníku snažení týmu Hebe? Byly tam chvíle, kdy by ses rozhodl jinak?
Sledoval jsem Hebe pozorně a určitě neudělali žádnou významnou chybu. Spíše naopak. Ke konci bylo vidět, že některé posádky, zřejmě vlivem únavy, dělali drobné chyby. Tím se tým Hebe, i přes technické problémy, držel stále na medailových pozicích. Já bych chtěl hlavně vyzdvihnout jejich maximální nasazení po celou dobu závodu. Vím, že to v těch podmínkách, které letos vládly, na malý neodzkoušený lodi muselo být opravdu hodně těžké.
Úspěch v handicapu IRC byl s lodí M37 zřejmě vyloučen, byla ale šance v handicapu ORC na lepší umístění?
Těžko říct, nebyl jsem na palubě a nemůžu hodnotit, jestli šlo z lodi ještě něco vymáčknout. Ale podle všech indicií a roztrhaných spinakrů, jel tým opravdu na hraně. V klasických podmínkách, ve kterých se většinou RMSR odjede, bude šance týmu Hebe na celkové vítězství rozhodně větší než letos. Zase na druhou stranu, letos spousta dobrých týmů nedojela…
Co bys řekl na volbu lodě pro tento závod?
Tým Hebe si nechal postavit loď hlavně na inshorové ORC závody, kterým se chce v budoucnu věnovat. Převážně. Myslím si, že na offshore závody je tato loď dlouhá 37 stop malá.
Za ideál, co se týče úspěchu v celkovém pořadí v ORC a i v IRC na offshore závodech, považuji lodě kolem 40-42 stop. Kdybych si mohl vybrat, tak do ORC handicapu bych volil J-122 a do IRC lodě JPK.
Kolik procent úspěchu má v rukou zkušený jachtař – skipper, jako jsi ty, nebo v týmu Hebe Milan Koláček?
Procent nedokážu odhadnout a ani se to nedá určit. Záleží na podmínkách a zkušenostech týmu. Bavíme-li se konkrétně o RMSR a bereme-li klasické ročníky, tedy střední vítr, bouřky, často noční bezvětří a notoricky nepřesné předpovědi, tak tam je důležitá hlavně zkušenost z předchozích ročníků. Skipper nebo navigátor, který už RMSR jel několikrát, má určitě velký podíl na výsledku. Letos se ale odjel brutální ročník, kdy dojela jen asi třetina lodí. Tam se hodila spíše zkušenost z těchto těžkých podmínek. A ty má u nás největší Milan Koláček. S klukama z Hebe týmu jsem sice nemluvil, ale Milan byl určitě hnacím motorem a má nesporně obrovský podíl na výsledku. Jsem přesvědčen, že i na tom, že tým Hebe vůbec dojel do cíle.
Naši v ORC
Svého času si naše a slovenské týmy vedly v handicapu ORC velmi dobře. Dnes už nás není na čele příliš vidět. Čím to je?
Peníze. ORC handicap se neustále vyvíjí a je třeba pořád inovovat. To není levné. Výkonnostně na špičku máme, ale je třeba koupit dobrou loď. Pak musíte měnit prakticky každé dva roky kýl (cca 20k EUR), plachty (každý rok alespoň dvojku kosatku a spinakr, každé dva roky hlavní plachtu a zbytek plachet), což je obrovský náklad. Nemluvíme o neustálém cestování a převážení lodě. Je s podivem, že to většina našich týmů vydržela tak dlouho. I na špičkové světové úrovni. Nemyslím si ale, že jsme na tom v současné době zase tak špatně. Hebe má určitě dobře našlápnuto, tým Giulia od letoška jezdí s novou lodí, no a vypadá to, že i Tři sestry představí přes zimu svůj nový projekt. Takže jsem přesvědčen, že se na čele handicapu ORC zase nějaká česká loď brzy ukáže.
Když už připravujeme rozhovor, mám tu ještě jednu tematickou otázku. Právě začal závod Volvo Ocean Race. Koho tipuješ na vítěze?
Mapfre. Je nejzkušenější a má obrovskou podporu.
7403