Zkušenost s charterovou společností
Čtenář Lodních novin David Španěl nám poslal článek, popisující jeho zkušenost s charterovou společností Adriatic Charter. Zkušenost není nejlepší, ale to už posuďte sami.
Kde: Chorvatsko, Sukošan, Adriatic Charter.
Kdy: srpen 2020
Kdo: Já, Jarda, naše manželky a děti.
Začal bych tím, že jsem v Sukošanu dostal jinou loď. Stejnou, ale ne přesně tu objednanou. Charterovka to zdůvodnila tím, že jim to usnadni práci, neboť na té, kterou jsem chtěl, je přidělána sít na relingu od předchozího zákazníka a zjednoduší jim to práci, nebudou ji muset předělávat na jinou. Nechci prudit a štvát technika hned na začátku, papírově stejné lodě, stejná výbava, stejně staré, takže souhlasím.
Už při přebírání lodi je vidět že údržba pokulhává. Ne že by něco nefungovalo, ale na loď vyrobenou v roce 2013 má loď příliš šrámů a všechno je takové nic moc….. Chybí i světlo v kokpitu, ne že by nebylo, ono ani není v kokpitu do čeho zapojit. Naštěstí máme na večery aspoň LED pásek na pověšení na baterky, který si vzal Jardův syn.
Hned v neděli první problém. Přestal fungovat záchod. Pumpa nebere vodu z moře. Ucpaný není. Asi odešlo těsnění na pístu a nebere vodu z moře. Prostě špatná údržba - vyměníme až přestane fungovat, ne preventivně. Jsem si naprosto jist, že WC v sobotu fungovalo, abych měl jistotu, že není ucpaný tank, použil jsem při přebírání test se saponátem a bublinky šly ven. Naštěstí máme Bavárku se dvěma WC a i to první jde nakonec používat s kbelíkem vody na zalití, vypumpování totiž funguje bez problémů.
Druhý problém je, že nejede wifi. Máme sice každý data, ale proč nevyužít i wifi, když to je v ceně. Hledám kde vůbec je modem. Nakonec jej nacházím za ovládacím panelem v salónu. Upadl drátek napájení, mám u sebe plynovou pájku, oprava na 2 minuty. Pokud se někdo diví, proč vozím pájku, tak vězte, že jsem ji za těch par plaveb potřeboval již dvakrát.
Foto David Španěl
Zaseklá plachta.
V pondělí nám začalo foukat, takže plachty ven. Není to tak snadné, hlavní nejde vyrolovat ze stěžně. Cca ve dvou třetinách se kouše. Končíme na Iloviku. Ne snad kvůli plachtám, problém je jinde, Jardova žena Jitka se ptá, zda je normální, že mají v zadní kajutě mokro. Jdu se podívat k motoru a tam je plno vody. Baterie pod podlahou před schůdky má vodu kousek pod kontakty.
Vybereme nějakou vodu ale ta pořád přitéká. Rozdělíme síly, já vodu, Jarda plachtu. Rozhodujeme se zda tam někoho vytáhnem a použijeme radu Dana Vodičky - lžičku, jak jsem četl v nějakém článku na Lodních novinách, nebo hrubou sílu. Nakonec se rozhodneme pro hrubou sílu. Jarda s jeho kluky zkouší plachtu, já se věnuji vodě. U motoru nic neteče. Nakonec zjišťuji, že problém je upadlá hadice s odtokem vody z batysty (nebo bakysty, rád bych veděl co je správě, slyšel jsem oboje). Ta ústí pod zrcadlem. Z fotografie, kterou jsem si udělal při přebírání, je vidět (nebo spíše není vidět), že byla zakryta bambulákem. Druhý odtok který vidět je, má uražen kus příruby. Když pak další den v zátoce Krivica spouštíme zrcadlo, zjišťujeme, že tlumiče vůbec nefungují. Někdo před námi prostě vyklopil zrcadlo bez toho, aby je přibrzdil, to se propružilo a objímku urazilo. Každopádně je jasné že každá vlnka nám tam hodila deci vody.
Foto David Španěl
Voda v podpalubí.
Pozitivní je že Jardovi se podařilo plachtu dostat ven. Zda jsem ji zaroloval špatně já při přebírání nevím, abych řekl pravdu, nechtělo si mi ji vytahovat celou. Díru odtoku zalepujeme zvenku páskou. Do bordelu, který vidím kontrolními dvířky v zadní kajutě se nikomu lézt nechce. Ostatní odjíždějí na břeh, já jdu rozebrat podlahu a vybrat vodu.
Podlážky jsou bohužel přidělány torxy. Ve výbavě na lodi je pouze jeden plochý šroubovák a jeden křížák. Naštěstí jsem vybaven, vzal jsem si na loď celou gola sadu. Kdo již někdy podlahu rozebíral, aby vybral vodu, možná již ví, že přepady mezi žebry pomocí trubiček v žebrech nejsou v nejnižším místě, ale nahoře kousek pod podlahou. Chcete-li vybrat vodu všude, musíte rozdělat vše, kam se voda dostala. Nelze vybírat pouze v jednom místě a čekat že tam voda zase doteče. U stěn je třeba odpáčit lišty a pak je dát zpět. Většina lišt moc nedrží, když vše dávám do původního stavu, jsem rád, že mezi náhradními díly mám i hřebíky. Teď vše drží lépe než na začátku. Zpětně si uvědomuji, že při přebírání bylo u motoru nepřirozeně čisto. Ani kapka vody nebo špíny ve studánce pod motorem. Asi víte co tím myslím…..
Máme tu středu a další problém, od posádky se dozvídám, že je naprasklá lukna nad zadní kajutou. Všichni se dušují, že na ni nešlápli. Já vím, že jsem to nebyl a nezdá se mi pravděpodobné, že někdo další z posádky měl dostatečnou váhu aby praskla. Ta zadní je malá a něco vydrží. Podle fotek z přebírání focených zespodu vím, že na lukně ležela lana. Prasklina není vidět, ale fotka je nepovedená a prasklina se mohla krýt s lany. Ach jo. Aspoň jsme to slepili, ať to neupadne úplně.
Foto David Španěl
Údržba nic moc...
Ani čtvrtek nemúže proběhnou v klidu. Jsme na mole Zapuntel/Porat. Místní sedí u stánku, vlny jdou ke břehu, zavírám tanky, ať jim tam neposíláme po vodě naše pozdravy z WC. Když zavírám tank na druhém WC, rozhodnu se, že jej rovnou použiji. Následně zjišťuji, že nic nevypumpuji. Tank má ucpané odvzdušnění, vzduch z něj nemá kam unikat, takže jej nepřepumpujete…… Ten večer musím na WC ještě jednou, WC plné, takže si jdu zaplavat. Zde mám jednu radu, nemůžete li tomu hnědému hadovi uplavat, je dobré zkusit mu uplavat pod vodou. A pokud by jste snad měli řídký případ s hustým běháním, tak v tom případě jít si zaplavat rozhodně nedoporučuji, to je jedině WC.
Máme tu pátek a vracím loď. Luknu jsem zatajovat nechtěl, ale také jsem na ni neměl v plánu upozorňovat. Přece jen si pořád myslím, že za to nemůžeme. Přiznám se, že přes luknu zase ležela nějaká lana. Technik přijde, nastartuje motor, opíše motohodiny a jde dál. Docela mne překvapuje, že technik bez dívání dost silně do lukny klepne. Ne že by se zastavil, podíval, klepnul. On do ní bouchne ještě v chůzi a hned hlásí prasklá lukna.
Nemá cenu se hádat, mám pojištěnou kauci, jsou to sice peníze, nicméně vědom si toho, že Dan Vodička komentoval Adriatic Charter tak, že měl svého času vlastní ochranku, nechávám to plavat……
Ale vím kterou charterovku již nikdy nevyužiji.
Takže poučení, lukny nekontrolovat jednou ani dvakrát (z vrchu a zespodu), ale raději třikrát. Na WC nezkusit jen, že jde vypumpovat, ale zkusit jej i se zavřeným tankem. Taky se neflákat a ať fouká jak chce, vytáhnout celou plachtu. A protože si loď při přebírání fotím, tak těch fotek nadělat víc a prohlídnout si, že jsou ostré.
Pokud by mi snad někdo chtěl radit, co vše jsem udělal špatně, tak nemusíte, jsem chytrej jak rádio takže to není třeba.
5294
Související články
Peklo a ráj Thajska (3. díl)
Peklo a ráj Thajska (3. díl)
Již třetí díl článku Jiřího Sochora o plavbě v Thajsku. Skvělé proto, abyste věděli, co vás u pobřeží země na jihovýchodě Asie bude čekat.
Peklo a ráj Thajska (2. díl)
Peklo a ráj Thajska (2. díl)
Pokračujeme na zajímavé plavbě Jiřího Sochora v thajských vodách. Jeho charter se rozhodně lišil od běžných plaveb, na které jsme v Evropě zvyklí. Navíc bylo vedro. Pekelné vedro…
Peklo a ráj Thajska (1. díl)
Peklo a ráj Thajska (1. díl)
Byl jsem rozhodnutý, že o tom nikde nebudu mluvit. Že si vše nechám pro sebe a budu doufat, že Thajsko už nám nikdo neukradne, jako kdysi Chorvatsko, kde ještě pamatuju ACI mariny zdarma. Nyní už i Řecko, kde se počet lodí za posledních pět let možná někde i zdesetinásobil. Ale píšu. Raději budu vzpomínat na ráj, než znovu zažívat peklo.