Search
× Search
Zkázu 111stopé jachty způsobily baterie
Jan Koukal

Zkázu 111stopé jachty způsobily baterie

Vyšetřování loňského požáru jachty MY Siempre, které vedl maltský Úřad námořní bezpečnosti (MSIU), je u konce. Závěr vyšetřovatelů praví, že posádka si nebyla „plně vědoma“ nebezpečí, které představují lithium-iontové baterie na palubě. Ty byly buď původcem, nebo zásadním faktorem požáru.

Požár vypukl v časných ranních hodinách 6. září loňského roku, když loď kotvila v italské maríně Olbia. Nejprve se plameny objevily na zadní palubě, odkud se živel rychle rozšířil po celé jachtě. Posádku probudil požární poplach. Její čtyři členové ale nebyli schopni dostat oheň pod kontrolu a vyskočili z přídě do vody, odkud je vylovila posádka jiné lodi.

Vyšetřovatelé MSIU nedokázali určit přesnou příčinu požáru, domnívají se však, že „vznikl buď z li-ion baterie, nebo kvůli závadě zásuvky pro dobíjení vodního skútru“, který byl rovněž na zadní palubě. Zpráva uvádí, že ačkoli li-ion baterie v elektrickém skútru a hydrofoilu nelze stoprocentně prohlásit za původce požáru, rozhodně byly tím, co pomohlo jeho rychlému rozšíření. Podle očitých svědků dosáhly plameny během pár sekund výšky osm metrů.

„Vyšetřování nevyloučilo, že si členové posádky nemuseli být plně vědomi nebezpečí, zejména těch, která souvisejí s uložením vybitých či vadných baterií,“ stojí ve zprávě s tím, že na palubě zůstala také stará baterie, ačkoli uběhly více než dva měsíce od jejího nahrazení novou.

 

631
Na horu