Zimování jachty, paluba a nad palubou
Minulý díl seriálu jsme věnovali přípravě zimoviště a konstrukce, na níž jachta stráví zimu. Tentokrát se zaměříme na další nezbytné činnosti, které je nutné před uložením lodě k zimnímu spánku odpracovat. Napřed to nejdůležitější: z lodi je třeba odstranit vodu, neboť škody způsobené mrazem jsou nejvíce nebezpečné a také velmi drahé. Proto nezapomeňme ani na motor, převodní systémy, vodní systémy jako bojler, sprchy, toalety, nádrž na fekálie, sběrný prostor dnové vody, zkrátka na vše, kde by mohla voda zmrznout.
Každý typ jachty má svá specifika, a tak nelze poskytnout vyčerpávající návod k zazimovacím pracím. Proto se omezíme na výčet obecně platných pouček. Dalším pomocníkem mohou být návody na obsluhu a údržbu technického zařízení jachty.
Zpravidla každá jachtařská sezóna na lodi zanechá nějaké stopy. Proto je důležité prohlédnout důkladně jachtu a vybavení a nezbytné práce neodkládat až na jaro. Jednak je na jaře ještě dost jiné přípravné práce, jednak započatá koroze postupuje i během zimy. I pokud nějaká součást potřebuje specializovaný servis, je lépe to řešit hned na podzim, kdy servisy mívají méně práce než na jaře.
Takeláž
Vytahuje-li se jachta z moře, musejí být stěžeň, ráhna i pně zvenku i zevnitř důkladně opláchnuty sladkou vodou, aby se odstranila sůl. Platí to i pro paty kování, ložiska, vozíky a stopery. Poškozenou eloxaci a prokvétání rzi na kování po odbroušení ošetříme základním hliníkovým nátěrem a dvakrát nebo třikrát přelakujeme.
Silné rezavění kovu je znakem kontaktní koroze, která má původ v nedostatečné izolaci různých kovů.
Ložiska stoperů a vozíků promažeme. Drhnoucí vinšny rozebereme, vyčistíme a ložiska promázneme. Zkontrolujeme elektrické přívody (osvětlení, antény, windmetru) na výstupech ze stěžně, případně ošetříme kontaktním sprejem. Prohlédneme, zda se pevné lanoví a ocelová lana nelámou, a promažeme je. Je-li některé lano zlomené, vyměníme raději celý stěh. Zdeformované napínáky či klouby vyměníme. Syntetické lanoví se může vyprat v pračce (teploty do 60 °C) s jemným pracím prostředkem. U rolfoků je nezbytné vypláchnout a opláchnout buben, kryt a zavěšení na profilovém stěhu sladkou vodou.
Plachty
Menší plachty můžeme nejprve opláchnout vlažnou vodou a pak je důkladně usušit. Špínu lze odstranit šetrně speciálním čisticím prostředkem. Plachty větší než 20 m2 je spíše lepší svěřit odborníkovi, který je vyčistí, případně opraví a většinou i řádně uskladní. Skladujeme-li sami, potřebujeme suchou a větranou místnost a plachtu složíme tak, aby i do ní mohl vzduch. Plachty silně vyztužené nebo plachty z mylaru/kevlaru je lépe skladovat v rolích a neohýbat.
Všechny lemy, švy a lanová oka prohlédneme kvůli opotřebení a oděru. Už po jedné sezóně se na nových plachtách ukážou místa, kde se hlavní plachta odírá při zadním větru a kde se gena odírá o sálingy. Tam by se měla našít ochrana.
Kormidlo
Překontrolujeme vůli horních a spodních ložisek, a pokud nejsou z umělé hmoty nebo pryže, promažeme. Při velké vůli by se ložisko mělo vyměnit.
U řetězových, lankových nebo kloubových zařízení kontrolujeme usazení kladek a upevnění, chod a napětí drátů a bezpečnou aretaci objímek, stejně jako pevné usazení přívodních svorek a lehký chod sestavy. Pozor na poškozené dráty nebo bowdeny a na případnou korozi. Starou vazelínu odstraníme rozpouštědlem a znova namažeme.
U hydraulických zařízení překontrolujeme těsnost hadicových spojů, válců a hydraulických olejových motorů. Případně doplníme olej a celé zařízení odvzdušníme. Nalomené či jinak poškozené hadice nebo manžety vyměníme.
2047
Související články
Kdo zodpovídá za poškození jachet v zimovišti
Kdo zodpovídá za poškození jachet v zimovišti
Může být provozovatel zimoviště zproštěn odpovědnosti za škody na uskladněných lodích? Záleží na tom, co je uvedeno ve smlouvě mezi provozovatelem zimoviště a majitelem jachty. Znění smlouvy zároveň musí odpovídat platným zákonům.
Výbuch na plachetnici ve Verudě
Výbuch na plachetnici ve Verudě
V sobotu došlo v maríně Veruda vedle Puly k výbuchu, při kterém byl těžce zraněn mechanik pracující na údržbě plachetnice. K výbuchu došlo při čištění lodního motoru.
Je třeba se bát osmózy?
Je třeba se bát osmózy?
Dnes už ne, odpoví mnozí jachtaři. A nemají pravdu. Osmóza tu stále je a stále vám může nehezky pustit žilou.