Závod masochistů začal kvapíkem
Včera odstartoval druhý ročník sólového závodu Vendée Arctique. Trasa je jednoduchá. Z Francie na sever, levobokem Island, mezi ostrovem a grónským ledovcem na jih a zpět do Francie. Včera navečer letělo čelo startovního pole k západu rychlostmi mezi 27 a 30 uzly.
Jachty třídy IMOCA jsou tím nejlepším, co v offshore jachtingu je. Vývoj v této třídě letí dopředu dříve nevídanou rychlostí. Foily už nejsou novinkou, revoluci v tomto směru již máme 10 let za sebou. Ale stále probíhá méně viditelná evoluce, vylepšují se profily. Kdybychom dnes hledali část lodě, která se vyvíjí skokově, tak to jsou přídě, které se rozšiřují, zvedají se z vody a pomáhají dále zrychlovat. Některé ze starších jachet tak procházejí plastickými operacemi, jejichž výsledkem je zcela nová příď. A vyšší rychlost.
Včera odpoledne odstartoval druhý ročník Vendée Arctique. Závod vznikl před startem poslední Vendée Globe jako vedlejší produkt čínského moru. Před startem závodu kolem světa byly naplánovány poslední kvalifikační závody do Ameriky a zpět. Ty se však nemohly kvůli koronaviru odehrát. Proto narychlo vznikl závod kolem Islandu. Je to naprostý masochismus. Když u nás na severní polokouli konečně přijde léto, sóloví jachtaři zamíří daleko na sever až do míst, kde se teplota blíží k nule.
Včera na startu vál severozápadní vítr, který se rychle stočil k severu. V ideálních podmínkách, s minimálními vlnami na jižní straně hřebenu vysokého tlaku vzduchu, se po startu celá flotila rozletěla nevídanou rychlostí. Jachty na čele dosahovaly rychlostí mezi 27 a 32 uzly. To jsou rychlosti, kterých byly před pár roky schopny dosahovat pouze trimarany. Ráno už rychlosti klesly na „normální“ hodnoty, tedy 21 – 23 uzly.
Na programu je nyní překonání hřebenu vysokého tlaku. Zde bude důležité, kdo se dostane na druhou stranu do příznivého větru jako první. Za hřebenem vane jihozápadní vítr, který jachty může dovést až na sever Skotska, nebo i dále.
Pořadí na čele je nyní velmi vyrovnané. První pětice je v 5 mílích. V současné chvíli je na čele Romain Attanasio, který je z vedoucí skupiny nejdále na severu. Nejdále na západě je Charlie Dalin, za Dalinem se drží Jeremie Beyou, Louis Burton a Thomas Ruyant. Toto je čtveřice největších favoritů.
Polohu lodí najdete zde.
1367
Související články
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?