Záškodnická pemza, aneb co zmůže kousek vyvřelé horniny proti válečnému plavidlu
Člověk musí na moři mnohdy pracovat s nepřízní přírodních živlů. Právě schopnost svižně a duchapřítomně reagovat na okolí odděluje zkušené námořníky od nováčků. Ne vždy je to však možné, bezpečnou plavbu totiž může ohrozit i erupce sopky, která je vzdálená skoro 900 mil daleko.
Nedávno se obětí nespoutaného moře stala nejnovější americká USS Miguel Keith. Erupce podvodní sopky Fukotoku-Okanoba, která se nachází nedaleko ostrovu Iwo-Jima, kde se odehrála jedna z klíčových a nejkrvavějších bitev války v Tichomoří, vychrlila pemzu, která se dostala až k Okinawě, kde koncem října operovala USS Miguel Keith. Vulkanická pemza následně ucpala technický chladící systém lidi a téměř vyřadila lodní pohon.
"Podle zpráv to byla největší podvodní erupce, jakou Japonsko zažilo od druhé světové války," řekl kapitán Troy Fendrick, velící důstojník lodi USS Miguel Keith. „Téměř o tři měsíce později jsme stále zažili dopad, protože se na lodi objevily problémy s chladicím systémem. Trvalo několik dní, než se díky úsilí celého týmu povedlo zabránit úplné ztrátě energie a pohonu na moři.“
Pemza ucpala sítka, která nasávají mořskou vodu pro hašení požárů, chlazení zařízení a další služby. Některé částice byly dostatečně malé na to, aby prošly přes síta do kritických pohonných systémů, řekl Fendrick.
Motory musely být dokonce téměř čtyři dny odstaveny, zatímco posádka rozebírala a důkladně čistila životně důležité vybavení.
"Postupem času vyřadila pemza z provozu téměř vše," pokračoval kapitán Fendrick. „Ucpání způsobilo vysoké teploty v chladičích, které zásobují životně důležitou chladicí vodou všechna zařízení.“
Nakonec byl problém za vynaložení enormního úsilí vyřešen a loď se vrátila do běžného provozu včas, aby se mohla zúčastnit listopadových cvičení Coral Dagger poblíž Okinawy.
USS Miguel Keith byla uvedena do provozu teprve v květnu. Loď je třetí variantou Expeditionary Sea Base (ESB) námořnictva platformy Expeditionary Transfer Dock (ESD). ESB byly dříve známé jako Afloat Forward Staging Base (AFSB) v programu Mobile Landing Platform (MLP) a nabízejí flexibilní platformy pro logistický přesun z moře na břeh na podporu široké škály vojenských operací a jsou vitální složkou operací amerického námořnictva v této oblasti, která patří svým strategickým významem k prioritním.
Ani nejnovější technologie a bezpečnostní systémy však nejsou v přímé konfrontaci se silami oceánu nic platné bez absolutní kázně a odhodlání posádky. Nepříjemným trnem v patě se totiž může při troše „štěstí“ stát i 900 mil vzdálená sopka, chrlící do moře kosmetické pomůcky na broušení kůže na patách.
2132
Související články
Rusák útočí na Ukrajině, Číňan v Jihočínském moři
Rusák útočí na Ukrajině, Číňan v Jihočínském moři
Zatímco Putin hrdinně obětuje životy svého lidu za svoji touhu po moci na Ukrajině, rudý Číňan vystrkuje drápy na východě. Chce schramstnout celé Jihočínské moře geografické logice navzdory. A zasahuje už i do japonských vod.
Poslední plavba letadlové lodi
Poslední plavba letadlové lodi
Vyřazená letadlová loď USS Kitty Hawk dorazila do svého finálního kotviště v texaském přístavu Brownsville. Dokončila tak několikaměsíční plavbu kolem mysu Horn, která byla její poslední. Po šesti dekádách od nástupu do služby čeká plavidlo rozebrání.
Kolize jaderné ponorky způsobila průvan v námořnictvu
Kolize jaderné ponorky způsobila průvan v námořnictvu
Americké námořnictvo zveřejnilo zprávu o říjnové kolizi ponorky USS Connecticut v Jihočínském moři. Ponorka s jaderným pohonem najela na podmořský útes, který nebyl zanesen v mapách. Výsledek vyšetřování hovoří o tom, že se incidentu dalo zabránit. Velící důstojník ponorky, jeho zástupce a další vysoký důstojník již byli zbaveni velení „z důvodu ztráty důvěry“.