Search
× Search
Záškodnická pemza, aneb co zmůže kousek vyvřelé horniny proti válečnému plavidlu
Theodor Anfilov
/ Kategorie: Zajímavosti

Záškodnická pemza, aneb co zmůže kousek vyvřelé horniny proti válečnému plavidlu

Člověk musí na moři mnohdy pracovat s nepřízní přírodních živlů. Právě schopnost svižně a duchapřítomně reagovat na okolí odděluje zkušené námořníky od nováčků. Ne vždy je to však možné, bezpečnou plavbu totiž může ohrozit i erupce sopky, která je vzdálená skoro 900 mil daleko.

Nedávno se obětí nespoutaného moře stala nejnovější americká USS Miguel Keith. Erupce podvodní sopky Fukotoku-Okanoba, která se nachází nedaleko ostrovu Iwo-Jima, kde se odehrála jedna z klíčových a nejkrvavějších bitev války v Tichomoří, vychrlila pemzu, která se dostala až k Okinawě, kde koncem října operovala USS Miguel Keith. Vulkanická pemza následně ucpala technický chladící systém lidi a téměř vyřadila lodní pohon.

"Podle zpráv to byla největší podvodní erupce, jakou Japonsko zažilo od druhé světové války," řekl kapitán Troy Fendrick, velící důstojník lodi USS Miguel Keith. „Téměř o tři měsíce později jsme stále zažili dopad, protože se na lodi objevily problémy s chladicím systémem. Trvalo několik dní, než se díky úsilí celého týmu povedlo zabránit úplné ztrátě energie a pohonu na moři.“

Pemza ucpala sítka, která nasávají mořskou vodu pro hašení požárů, chlazení zařízení a další služby. Některé částice byly dostatečně malé na to, aby prošly přes síta do kritických pohonných systémů, řekl Fendrick.

Motory musely být dokonce téměř čtyři dny odstaveny, zatímco posádka rozebírala a důkladně čistila životně důležité vybavení.

"Postupem času vyřadila pemza z provozu téměř vše," pokračoval kapitán Fendrick. „Ucpání způsobilo vysoké teploty v chladičích, které zásobují životně důležitou chladicí vodou všechna zařízení.“

Nakonec byl problém za vynaložení enormního úsilí vyřešen a loď se vrátila do běžného provozu včas, aby se mohla zúčastnit listopadových cvičení Coral Dagger poblíž Okinawy.

USS Miguel Keith byla uvedena do provozu teprve v květnu. Loď je třetí variantou Expeditionary Sea Base (ESB) námořnictva platformy Expeditionary Transfer Dock (ESD). ESB byly dříve známé jako Afloat Forward Staging Base (AFSB) v programu Mobile Landing Platform (MLP) a nabízejí flexibilní platformy pro logistický přesun z moře na břeh na podporu široké škály vojenských operací a jsou vitální složkou operací amerického námořnictva v této oblasti, která patří svým strategickým významem k prioritním.

Ani nejnovější technologie a bezpečnostní systémy však nejsou v přímé konfrontaci se silami oceánu nic platné bez absolutní kázně a odhodlání posádky. Nepříjemným trnem v patě se totiž může při troše „štěstí“ stát i 900 mil vzdálená sopka, chrlící do moře kosmetické pomůcky na broušení kůže na patách.

 

2056
Na horu