Záškodnická pemza, aneb co zmůže kousek vyvřelé horniny proti válečnému plavidlu
Člověk musí na moři mnohdy pracovat s nepřízní přírodních živlů. Právě schopnost svižně a duchapřítomně reagovat na okolí odděluje zkušené námořníky od nováčků. Ne vždy je to však možné, bezpečnou plavbu totiž může ohrozit i erupce sopky, která je vzdálená skoro 900 mil daleko.
Nedávno se obětí nespoutaného moře stala nejnovější americká USS Miguel Keith. Erupce podvodní sopky Fukotoku-Okanoba, která se nachází nedaleko ostrovu Iwo-Jima, kde se odehrála jedna z klíčových a nejkrvavějších bitev války v Tichomoří, vychrlila pemzu, která se dostala až k Okinawě, kde koncem října operovala USS Miguel Keith. Vulkanická pemza následně ucpala technický chladící systém lidi a téměř vyřadila lodní pohon.
"Podle zpráv to byla největší podvodní erupce, jakou Japonsko zažilo od druhé světové války," řekl kapitán Troy Fendrick, velící důstojník lodi USS Miguel Keith. „Téměř o tři měsíce později jsme stále zažili dopad, protože se na lodi objevily problémy s chladicím systémem. Trvalo několik dní, než se díky úsilí celého týmu povedlo zabránit úplné ztrátě energie a pohonu na moři.“
Pemza ucpala sítka, která nasávají mořskou vodu pro hašení požárů, chlazení zařízení a další služby. Některé částice byly dostatečně malé na to, aby prošly přes síta do kritických pohonných systémů, řekl Fendrick.
Motory musely být dokonce téměř čtyři dny odstaveny, zatímco posádka rozebírala a důkladně čistila životně důležité vybavení.
"Postupem času vyřadila pemza z provozu téměř vše," pokračoval kapitán Fendrick. „Ucpání způsobilo vysoké teploty v chladičích, které zásobují životně důležitou chladicí vodou všechna zařízení.“
Nakonec byl problém za vynaložení enormního úsilí vyřešen a loď se vrátila do běžného provozu včas, aby se mohla zúčastnit listopadových cvičení Coral Dagger poblíž Okinawy.
USS Miguel Keith byla uvedena do provozu teprve v květnu. Loď je třetí variantou Expeditionary Sea Base (ESB) námořnictva platformy Expeditionary Transfer Dock (ESD). ESB byly dříve známé jako Afloat Forward Staging Base (AFSB) v programu Mobile Landing Platform (MLP) a nabízejí flexibilní platformy pro logistický přesun z moře na břeh na podporu široké škály vojenských operací a jsou vitální složkou operací amerického námořnictva v této oblasti, která patří svým strategickým významem k prioritním.
Ani nejnovější technologie a bezpečnostní systémy však nejsou v přímé konfrontaci se silami oceánu nic platné bez absolutní kázně a odhodlání posádky. Nepříjemným trnem v patě se totiž může při troše „štěstí“ stát i 900 mil vzdálená sopka, chrlící do moře kosmetické pomůcky na broušení kůže na patách.
2056
Související články
Poslední plavba letadlové lodi
Poslední plavba letadlové lodi
Vyřazená letadlová loď USS Kitty Hawk dorazila do svého finálního kotviště v texaském přístavu Brownsville. Dokončila tak několikaměsíční plavbu kolem mysu Horn, která byla její poslední. Po šesti dekádách od nástupu do služby čeká plavidlo rozebrání.
Kolize jaderné ponorky způsobila průvan v námořnictvu
Kolize jaderné ponorky způsobila průvan v námořnictvu
Americké námořnictvo zveřejnilo zprávu o říjnové kolizi ponorky USS Connecticut v Jihočínském moři. Ponorka s jaderným pohonem najela na podmořský útes, který nebyl zanesen v mapách. Výsledek vyšetřování hovoří o tom, že se incidentu dalo zabránit. Velící důstojník ponorky, jeho zástupce a další vysoký důstojník již byli zbaveni velení „z důvodu ztráty důvěry“.
Japonská legenda v 83 letech pluje sólo přes Pacifik
Japonská legenda v 83 letech pluje sólo přes Pacifik
Nejznámější japonský jachtař Kenichi Horie se přesně před měsícem vypravil sám na 6000mílovou plavbu ze San Franciska do Japonska. Na 19stopé jachtě Suntory Mermaid III chce trasu zvládnout za 70 dní. Pokud plavbu dokončí, do jeho celkem bohatého seznamu rekordů přibude další zápis.