Zaplatí pojišťovna zničení trimaranu BPIX?
Při Route du Rhum se překlopil a rozlámal jeden z nejdražších a nejmodernějších závodních trimaranů Banque Populaire IX. Z 30 metrů dlouhé foilovací bestie zbyla jen hromada trosek. Jak se k takové ztrátě staví pojišťovna?
Cena podobné lodě se pohybuje kolem 20 mil. EUR. Pro pojišťovnu žádná láce. A je vždy otázkou, jak se k takové ztrátě finanční ústav postaví.
O příčinách nehody a přístupu pojišťovny se bavil šéf týmu Banque Populaire Ronan Lucas se serverem Sailing Anarchy.
K nehodě došlo tak, že se v bouři na severním Atlantiku zlomil přední příčník, vzápětí příčník zadní, ulomil se plovák a trimaran se překlopil. I když se vrak podařilo dotáhnout do přístavu, bouřlivé počasí během vlečení trimaran rozlámalo na prvočinitele.
Lucas zdůrazňuje, že na vině nebylo podcenění pevnosti jednotlivých prvků. Pevnostní výpočty namáhaných prvků byly prováděny dvojicí nezávislých firem. Dvě firmy počítaly nezávisle to samé, aby se předešlo možnému omylu při práci s čísly.
Navíc po nehodě si kompletní propočty nechala udělat sama pojišťovna (vše počítala třetí firma), aby se pokusila nalézt chybu. Ani zde se výpočty nelišily. Ukázalo se tak, že chyba nebyla na straně týmu.
Ronan Lucas za jediné vysvětlení považuje nějaký vnější vliv, jako je srážka s plovoucím kmenem, která mohla příčník narušit. Pak už bylo vše jen otázkou času.
Vzhledem k okolnostem pojišťovně nezbývá, než ztrátu lodě zaplatit. Platit bude celou cenu za trimaran. Pro tým Banque Populaire tak vše končí poměrně dobře. Nový trimaran se začne stavět v březnu a stavba by měla trvat 18 měsíců.
Co bude mezitím dělat Armel Le Cléach?
Armel se přesouvá pro příští dvě sezóny na třídu Figaro. Tedy místo 30 m trimaranu se bude mačkat na 10 m krátkém Figaru 3.
Vendée Globe
Protože ale jde o dobrý oddíl, příští Vendée Globe pojede v barvách týmu mladičká Clarisse Cremer. Je to dívka, která byla druhá v Minitransatu 2017. Byl to její první transatlantický závod. Nyní se stává součástí špičkového týmu. Její nová loď Banque Populaire X je bývalá SMA.
5862
Související články
Gitana 18, 250 000 hodin práce
Gitana 18, 250 000 hodin práce
Bude rychlejší než nejrychlejší trimarany Ultime. Jak ustřelí svým soupeřům? Překoná rekord okolo světa? O kolik? V září by měl být na vodu spuštěn nejnovější trimaran třídy Ultime Gitana 18. Detaily jsou zatím tajné…
Milan Koláček, proč Class40?
Milan Koláček, proč Class40?
Offshore jachtař Milan Koláček startuje letos v třídě Class40. Vrcholem bude na podzim závod přes Atlantik známý jako Transat Jacqus Vabre. Co je Class40 a jaká je jachta, na které bude závodit?
Jen další krásná studie, nebo to máme brát vážně?
Jen další krásná studie, nebo to máme brát vážně?
Metis 45. Plně foilující pětačtyřicítka, která by měla mít rychlostní potenciál jachet IMOCA a byla by vyráběná sériově. Je to jen další hezký obrázek, který má k realizaci tak daleko, jako Rusko k demokracii, nebo je možné, že se tato mašina brzy objeví na vodě?