Záchranný ostrůvek v tašce, nebo v kontejneru?
Chcete levnější a skladnější záchranný ostrůvek v tašce, nebo dražší variantu v kontejneru? Důležité rozhodnutí před pořízením ostrůvku.
Pro správné rozhodnutí je třeba nejprve zvážit, jak budeme na lodi ostrůvek skladovat. Výrobci obvykle nabízejí dvě možnosti: měkkou tašku zvanou valise, nebo pevný kontejner z laminátu. Každá varianta má své výhody a nevýhody, které jsou detailně rozvedeny níže.
Obě verze se liší pořizovací cenou. Ostrůvek v kontejneru je dražší a těžší než verze v tašce, navíc je kontejner hůře skladný.
Máte-li na palubě jachty dostatek místa na upevnění kontejneru v kolíbce (je možné ji koupit společně s ostrůvkem, nebo ji pořídit dodatečně), je umístění na palubě z hlediska bezpečnosti lepší, protože v případě nouze nemusíme ostrůvek odnikud tahat. Nevýhoda tohoto umístění se může projevit v zemích, kde mají domorodé kmeny rozvolněný vztah k vlastnickým vztahům. Příkladem budiž Rusko.
Záchranný ostrůvek v tašce je lépe skladný a lehčí, nemá ale rád povětrnostní vlivy. Proto je více než vhodné jeho uložení uvnitř lodě, v úložném prostoru na zádi v kokpitu. Vzhledem k tomu, že je taška vybavena uchy, je mnohem snazší jeho přenášení. Umístění uvnitř se negativně projeví v případě, že je třeba ostrůvek použít. V některých případech je vytažení ostrůvku na palubu srovnatelné s osvobozením ježka z klece.
Svoji roli mohou pro někoho hrát i servisní náklady. Nemusí to být mnoho, ale kontrola ostrůvku v kontejneru může být mírně nákladnější než kontrola téhož v tašce.
Někteří naši jachtaři hledí na ostrůvek jako na zbytečnost, která jen prodražuje jachting. Mohou mít pravdu, zřejmě ho nebudou celý život potřebovat. Je to ale stejné jako bezpečnostním pásem v automobilu. Nebo se zdravotním pojištěním. Zřejmě ho nebudete potřebovat. Pokud však ano, bude vám na palubě sakra chybět.
603
Související články
Kolik pater kontejnerů je na kontejnerové lodi?
Kolik pater kontejnerů je na kontejnerové lodi?
V sedmdesátých letech se objevily kontejnerovky, které převážely 9 pater kontejnerů. V osmdesátých 14, v devadesátých 15, v roce 2010 18 pater. Kolik je to dnes?
Bezpečnostní mapa lodi
Bezpečnostní mapa lodi
Majitelé své jachty velmi dobře znají a v případě jakékoli závady vědí kam sáhnout. Často však mají na palubě své přátele a známé, kteří se tak dobře neorientují. V krizových situacích nemusí potřebné bezpečnostní vybavení najít.
Bezpečnost: Odvaha nevyplout
Bezpečnost: Odvaha nevyplout
Víte, co je základem vaší bezpečnosti na lodi? Je to odvaha nevyplout. Ta mnohým chybí. Obvykle chybí kvůli nedostatku zkušeností. Chybu však dělají i zkušení.