Záchrana v bouři v jižním Atlantiku
Ian Herbert Jones účastnící se závodu Golden Globe Race spustil EPIRB v bouři na jihu Atlantiku. Vítr v nárazech dosahoval 88 uzlů.
V mimořádných podmínkách se pokoušel použít dryfkotvu, ale bez úspěchu. Kormidloval ručně a snažil se držet jachtu po vlnách. Dvakrát byl vlnami vyplaven z kokpitu. Satelitní spojení bylo špatné, proto spustil EPIRB, aby upozornil na mimořádnou situaci, ve které se nacházel. Do podpalubí pronikala voda, ne však tolik, aby hrozilo potopení.
Vedení závodu s obavami monitorovalo dění a kontaktovalo záchranné služby v oblasti. Později Ian odvysílal předem dohodnutý signál vedení závodu, který indikoval naprostou nouzi a nemožnost spojit se s organizátory jinou cestou.
Zdroj Windy
Situace na místě
Záchrannou operaci převzalo argentinské středisko MRCC. V blízkosti se nacházelo několik lodí, včetně tankeru vzdáleného 120 mil. Vítr v té chvíli foukal od jihozápadu rychlostí 55 uzlů, 88 uzlů v nárazech. Podívejte se na video, jak podobný vítr vypadá v Chorvatsku.
Později Ian posílá zprávu, že jachta byla překlopena vlnou, přišla o stěžeň, má zraněná záda, těžko se hýbe a v lodi jsou 2 stopy vody. Jen o pár minut později přichází další informace: „Situace se zhoršuje, potřebuji změnu počasí, abych se mohl zbavit zbytků takeláže.“
O dvě hodiny později: „Zbavuji se takeláže, průnik vody pod kontrolou, záda tuhnou, rozbitá hlava.“
Drama pokračuje celou noc, ale na místo již míří tchajwanská rybářská loď Zi Da Wang. Bouře přechází, vítr slábne na 25 – 30 uzlů.
Rybáři připlouvají na místo další den v 1830 UTC. Ve čtyřmetrových vlnách se podařila Ianova evakuace. Pro Iana skončilo více než 26 hodin hrůzy a boje o život v extrémní bouři. Hodiny strachu hrůzy a boje o život v podmínkách, na které bude anglický jachtař do smrti vzpomínat.
1058
Související články
Jak vypadá záchrana vraku závodní jachty
Jak vypadá záchrana vraku závodní jachty
Nákladní loď a plachetnice se srazí a plachetnice je rozlomena vejpůl. Je třeba vrak odstranit. Jak taková záchrana probíhá? Svědectví z první ruky.
Příprava na bouři v přístavu, 20 rad
Příprava na bouři v přístavu, 20 rad
Ani přístav nemusí být bezpečným útočištěm před bouří. Co vše můžeme udělat proto, abychom nebezpečí minimalizovali? Jak se na příchod bouřlivého počasí připravit?
Na Serifos v 50 uzlech
Na Serifos v 50 uzlech
Řecké charakteristiky. Plujete kolem Kythnosu, na otevřeném moři fouká jih 20 uzlů. Blížíte se k Serifosu, vítr šplhá nad 30 a před přídí bílá pěna značící 50. To jsou egejské zvláštnosti.