Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Jaká další technická zlepšení umožní novým lodím IMOCA útočit na hranici 60 dnů při plavbě kolem světa? Dnes se podíváme na nezbytného autopilota, chráněný kokpit a únavu závodníků.
V pátek před startem Vendée Globe jsme se zaměřili na slova jednoho z favoritů Alexe Thomsona, který tipuje, že čas vítěze by mohl atakovat 60 dnů, pokud bude počasí nakloněno správným směrem. Jedním z přístrojů, který takto ohromný skok umožní, je autopilot.
Umělá inteligence v autopilotech
Autopilot dneška má daleko ke krabičce, na které namačkáte 020°a ona to drží, pokud tedy neudělá něco jiného. Jde o sofistikované zařízení, které sbírá data, zpracovává je a učí se z nich. Strojové učení.Autopilot dnes kormidluje mnohem více a lépe než člověk. Díky mnoha senzorům je schopen chápat pohyb lodě ve všech osách. Rostoucí rychlost lodí vyžaduje rychlejší a přesnější reakce autopilota. Autopilot již je schopen anticipovat pohyb lodě a držet ji ve správném kurzu i na foilech, aby se tak jachtař mohl věnovat správnému nastavení trimu a foilů.
Bezpečí
Foto Karim Rashid
Kokpit Hugo Boss je v podpalubí.
Podívejte se na kokpity dnešních jachet IMOCA. Kormidelník již nestojí za kormidlem vystaven vlnám, větru a dešti, ale je schován v krytém kokpitu, nebo dokonce v podpalubí. Extrémem v tomto směru je jachta Hugo Boss. Celý kokpit je schován v podpalubí. Alex sleduje plachty a dění kolem lodi díky sadě kamer, které jsou instalovány nad palubou. Yann Elies (vítěz Transat Jacques Vabre 2016) vidí nevýhody tohoto uspořádání: „Chyběl by mi kontakt s okolím, vítr, vodní tříšť…“ I méně extrémní jachty mají kokpit výborně krytý. Kokpit je bublina chráněná před větrem, vlnami, vodní tříští. Vše má sólový jachtař po ruce.
Dalším krokem vpřed v bezpečnosti je instalace systému, který má zabránit srážce s UFO. Jde o systém OSCAR, o kterém jsme již psali. Ze 33 startujících jachet je jím vybaveno 18 z nich. Tři jachty jsou vybaveny systémem Pinger, který má za úkol plašit kytovce poblíž lodi, aby nedošlo ke kolizi.
Únava a spánek
Krokem k lepším časům je i kvalitnější management spánku a únavy. Thomas Ruyant je například stále napojen na monitoring, který má zabránit, aby se dostal za zvladatelnou mez únavy. Podobné analýzy si dělá i Alex Thomson. Přílišná únavy znamená pomalé reakce, chyby a špatná rozhodnutí….
Více o Vendée Globe se můžete dozvědět na našich online přednáškách, kterých se zúčastní i Milan Koláček.
3211
Související články
Jen další krásná studie, nebo to máme brát vážně?
Jen další krásná studie, nebo to máme brát vážně?
Metis 45. Plně foilující pětačtyřicítka, která by měla mít rychlostní potenciál jachet IMOCA a byla by vyráběná sériově. Je to jen další hezký obrázek, který má k realizaci tak daleko, jako Rusko k demokracii, nebo je možné, že se tato mašina brzy objeví na vodě?
Program přednášek na stánku Lodních novin na výstavě For Boat
Program přednášek na stánku Lodních novin na výstavě For Boat
Na výstavě For Boat pro vás budeme mít na našem stánku znovu připraven bohatý program zajímavých přednášek. Budeme začínat v 11:00 a další přednášky přijdou na řadu ve 12:30, 14:00 a 15:30. Kdy vystoupí kdo?
Nemám rychlost? Nebo nestoupám?
Nemám rychlost? Nebo nestoupám?
Něco není v pořádku. Nemám rychlost. Nebo nestoupám dostatečně. Špatně se mi kormidluje, nebo autopilot maká jako zběsilý? Co s tím mám dělat?