Vyvazovací lana na vaši jachtu
Jaká mají být vyvazovací lana na vaší jachtě? Jakou mají mít konstrukci, jaký průměr je vhodný a jaká délka? Použijeme spíše lana pružná, nebo naopak neprůtažná?
Odpovíme nejprve na poslední položenou otázku, protože na tu je nejjednodušší odpověď. Vyvazovací lana mají být pružná. Je to proto, aby absorbovala nárazy způsobené větrem a vlnami a tyto se nepřenášely do konstrukce lodě. Používáte-li na vyvázání jachty stará výtahová nebo otěžová lana, děláte špatně. Tato lana nejsou pružná.
Konstrukce a materiál
Jako vyvazovací lana je možné použít lana kroucená i pletená. Lana kroucená mají o něco větší pružnost. Stačí však jediný narušený pramen a lano je třeba vyměnit. Podle Samson Rope je třeba kroucené lano vyměnit, jakmile je narušené z 10 %. U pleteného je možné počkat až na 50% poškození.
Vyvazovací lana se obvykle vyrábějí z polyesterových a polyamidových vláken.
Průměr lana
Na správný průměr vyvazovacího lana je jednoduchá pomůcka. Vezměte si délku jachty v metrech a přidejte číslo 2. Dostanete průměr vyvazovacího lana v mm. Například na jachtě dlouhé 12 m bude dobré použít lana o průměru 14 mm.
Délka lan
Obvyklá délka vyvazovacích lan na palubě bývá následující:
2 x lana o délce jachty
2 x lana o délce 1,5 x délka jachty
1 x dlouhé lano cca 50 m délky
Pro běžné plavby je podobná sestava lan dostatečná. Stojíte-li často na kotvě se zádí vyvázanou na břeh, je vhodné ještě jedno dlouhé lano.
3539
Související články
Proč jsou springy důležitější než vyvazovací lana?
Proč jsou springy důležitější než vyvazovací lana?
Stojíme-li s jachtou bokem k molu, jsou springy důležité pro stabilizaci jachty. V některých situacích jsou to právě springy, které jsou pro bezpečné stání nejdůležitější.
Proč mít lana na přistání připravená takto?
Proč mít lana na přistání připravená takto?
Na palubách jachet vídáme nejrůzněji připravená/nepřipravená lana na přistání. A často pak bývají příčinou nejrůznějších nezdarů. Proč je při přistávání zádí připravovat takto?