Výhody a nevýhody katamaranu
Chystáte se na charter a zvažujete, jestli tentokrát nezvolit katamaran. Jaké jsou jeho výhody a nevýhody? Proč zvolit, nebo naopak nezvolit jachtu se dvojicí trupů?
Pro jakou jachtu se letos rozhodneme? Čtyřkajutovou jednotrupou jachtu (44 stop), za kterou zaplatíte ceníkovou cenu 2700 EUR, 200 EUR transit log a 2000 EUR kauci, nebo 40 stop dlouhý katamaran za 4000 EUR, 300 EUR transit log a 3000 EUR kauci? Co může vynahradit zjevné cenové znevýhodnění katamaranu?
Nejprve si vypočítáme klady katamaranu. Pro hrají tyto faktory:
- Prostor na palubě a v podpalubí. Katamaran v délce 40 stop nabízí podobně prostoru, jako mnohem větší (48 stop) jednotrupá jachta
- Salon na úrovni paluby a jeho propojení s kokpitem. Při sezení v salonu má posádka výhled po okolí, salon je velmi světlý.
- Veliký a krytý kokpit. I při nepřízni počasí je posádka v kokpitu krytá před deštěm.
- Malý ponor. Díky tomu je možné vplout i do zátok a přístavů, které jsou jednotrupým jachtám nepřístupné.
- Dobrá ovladatelnost v přístavech díky dvojici motorů.
- Oddělené kajuty, větší soukromí.
- Každá kajuta má obvykle vlastní koupelnu.
- Jednoduchá manipulace se člunem a snadné uložení.
- Síť na přídi
- Méně houpavé na kotvě.
- Absence náklonu za plavby
Jaké jsou naopak nevýhody?
- Celkově vyšší cena. Nejen cena pronájmu, ale i vyšší kauce a pojištění kauce. Dále jsou výrazně vyšší přístavní poplatky, často o 50 %.
- V přístavech je třeba více místa.
- Absence sportovního zážitku z plavby.
- Horší výkony ve slabém větru.
- Kormidlování a refování podle přístrojů, nikoli podle citu.
- U menších katamaranů nepříjemný trhavý pohyb na vlnách.
- V přístavech je třeba věnovat větší pozornost mooringům.
- Absence náklonu za plavby.
Obecně je možné celé téma shrnout tím, že plavba na katamaranu je velmi kladně přijímána tou části posádky, která neplatí náklady. Platící členové více zvažují pro a proti.
1193
Související články
Vaše první plavba
Vaše první plavba
Vyplouváte poprvé na moře ve funkci skippera. Poprvé máte zodpovědnost za celou loď a posádku. Jak se zachovat, aby týden proběhl bez stresu a beze škod?
Matěj Novák, jak to chodí v charteru v Chorvatsku
Matěj Novák, jak to chodí v charteru v Chorvatsku
Česká charterová společnost Yacht Club Praha sídlí v maríně Mandalina v chorvatském Šibeniku. Povídali jsme si s šéfem charterovky Matějem Novákem například o tom, jaké to je provozovat na Jadranu charterovou společnost, jak je to s místy v marínách, nebo s cenami stání.
Záchrana na poslední chvíli
Záchrana na poslední chvíli
Včera v noci zachraňovala loď Lučke kapetanije Sali polskou jedenáctičlennou posádku 14 metrů dlouhého charterového katamaranu, kterému hrozilo, že skončí na skalách na jihozápadě Dugiho otoku.