Východ nebo západ?
Pro nás samozřejmě západ, ale bavíme se o Vendée Globe. Západní variantu trasy si vybrala většina startovního pole, na východ vsadili Alex Thomson a Jean-Pierre Dick. Komu to vyjde?
První odhalzoval včera k pobřeží Thomson, Dick se přidal později. Severní vítr u pobřeží je silnější, V tomto pásu větru oba udržovali vyšší rychlost, než lodě dále na moři.
Dnes nad startovním polem přebírá vládu hřeben vysokého tlaku vzduchu. To znamená, že vítr slábne. Rozšiřuje se od západu, proto nejvíce postihl Armela Le Cléac´h. Zpomalil až na 5 uzlů. Zpomalují ale i Thomson s Dickem.
Slabý vítr je výhodný pro starší generaci lodí bez foilů. Mají šanci se udržet v kontaktu s nejrychlejšími.
Klidnější podmínky dávají závodníkům možnost zvyknout si na rytmus na palubě. Začátek závodu, než převládne rutina, je pro jachtaře těžký.
Další výhodou je, že se oteplilo. Na palubě už to není na žluťáky, stačí jen fleece.
No a nakonec se zeslábnutí větru hodí i některým závodníkům. Yann Elies hlásí z paluby: „Držím si palce, aby slabší vítr vydržel. Riziko, že nám nové lodě ujedou, se minimalizuje. Podmínky nyní favorizují nás, tedy starší lodě s přímými daggerboardy."
Jakmile se podaří závodníkům přejet na jižní stranu hřebenu vysokého tlaku, dostanou se do severovýchodního větru, který je donese až k rovníku. Kdo bude první na druhé straně, půjde do trháku…
Polohu lodí najdete zde.
Poznámka na závěr. V minulém ročníku byl používán mnohem lepší tracker. Tento je hroznej klumpr. Než se načte, vítr ukazuje jak chce, kurzor často posouvá celou mapou... Je zvláštní, že proč se něco osvědčeného nepoužívá dále, ale přejde se na něco jiného, co stojí za h...o!
Proč?
3354
Související články
Loick Peyron o důležitosti štěstí
Loick Peyron o důležitosti štěstí
Trojice vedoucích jachet Arkea Ultim Challenge má za sebou mys Horn a hledá cestu na sever Atlantikem. 4700 mil do cíle pro vedoucího Caudreliera. Co o dosavadním průběhu závodu říká hvězda oceánského jachtingu Loick Peyron?
Alex Thomson končí?
Alex Thomson končí?
Alex Thomson nepojede příští Vendée Globe 2024. Závodník, který měl zřejmě na celém světě nejvíc fanoušků z jachtařů ve třídě IMOCA, končí. Alespoň prozatím. Po 19 letech na vrcholu odchází na odpočinek.
Plachty – co o nich nevíte
Plachty – co o nich nevíte
Plachty jsou motorem plachetnice. U charterových jachet na Jadranu to tak sice často nevypadá, ale u závodních lodí to platí na 100 %. jak je to s plachtami na Vendée Globe?