Výbuch plynu na lodi
Víte, proč je na palubě jachty nebezpečný plynový vařič? Kdy hrozí výbuch plynu?
Únik plynu z vařiče na palubě jachty je smrtelně nebezpečný. Většina jachtařů si to uvědomuje, ale rozhodně ne všichni. Proto malá rekapitulace.
Plyn používaný pro vařiče je těžší než vzduch, drží se tedy dole. Pokud byste nechali bombu, ze které uniká plyn ve vaně (loď je vlastně taková vana), vana by se za chvíli naplnila plynem podobně, jako když do ní napouštíte vodu. Jen byste to neviděli.
Pak stačí jiskra, která způsobí výbuch a požár. Pro osoby na palubě obvykle s fatálním koncem.
Jak nebezpečí minimalizovat
Plynová nádoba nesmí být uvnitř lodi. Umístěná musí být v prostoru, ze kterého může plyn utíkat mimo loď (v případě úniku). U tlakové nádoby musí být uzávěr, kterým je možné přívod plynu do lodi uzavřít. Další uzávěr plynu by měl být v podpalubí před vařičem. Vařič by měl být vybaven tepelnými pojistkami, které plyn v případě zhasnutí hořáku uzavřou.
Pokud na lodi nevaříme, měl by být minimálně uzávěr před vařičem zavřený. Chtít po posádce, aby zavírala plyn na tlakové nádobě, by bylo při běžných plavbách asi přehnané.
Pokud budete toto dodržovat, měli byste být v bezpečí. Nezapomeňte ale také na pravidelnou údržbu vařiče a vedení. Například hadice, která vede plyn k lodnímu vařiči, je velmi namáhaná kvůli kývání vařiče a zaslouží si častější výměnu.
Chcete-li mít jistotu, jsou dnes v prodeji také senzory, které na zvýšenou koncentraci plynu upozorní.
A jedna příhoda ze života
V devadesátých letech se plulo na čemkoli a výbava byla jakákoli. Člověk byl mladý a bezpečnost měl u zadku. Na jedné z jachet, na které jsem plul, byl v podpalubí běžný kempingový dvouvařič. Tlaková nádoba a na ní našroubovaný dvouvařič. Tato sestava za plavby na plachty se víceméně volně toulala podpalubím. Jednou jsem chtěl začít vařit, škrtl jsem a místo hořáku začala hořet nádoba okolo šroubení s vařičem. Jak se potuloval na vlnách v podpalubí, vařič se povolil a plyn unikal.
Tak uvnitř lodě šlehaly plameny z plynové bomby. Až to byla neoddiskutovatelná bomba. Co dělat? Moc šancí nebylo. Tak jsem vzal bombu i s vařičem, vyběhl na palubu a hodil ji do moře. To bylo vše. Nic se nestalo. Naštěstí. A souprava na vaření dokonce plavala. Stačilo tedy si pro ni doplavat, osušit jí a jelo se dál. Devadesátá léta, začátky masového námořního jachtingu.
Na videu se podívejte, jak taková exploze plynu na palubě vypadá.
7326
Související články
Znovu požár, tentokrát v Primoštenu
Znovu požár, tentokrát v Primoštenu
Zdá se, že s požáry na lodích se roztrhl pytel. Po dnešním článku o ohni v podpalubí na Mljetu, jetu hned další. Tentokrát hoří katamaran Bali v přístavu v Primoštenu. Údernou jednotku tvoří primoštěnští ohňobijci, na místě jsou tři vozidla.
Souboj s požárem na palubě
Souboj s požárem na palubě
Když vypukne na palubě požár, mnoho času na řešení nezbývá. Nehledě na to, že jakákoli cesta do podpalubí je obtížná. Boris, jeden z našich dlouholetých čtenářů popisuje, co se dělo na palubě a v podpalubí při připlutí na Mljet, kdy se v podpalubí objevil kouř.
Sovětské letadlové lodě jsou velmi hořlavé
Sovětské letadlové lodě jsou velmi hořlavé
Sovětský svaz nebyl na letadlové lodě příliš dobrý. Pomineme-li vrtulníkové lodě (což je dnes každá trochu větší jachta), bylo v loděnicích se srpem a kladivem ve znaku dokončeno jen pět kousků něčeho, co bylo nazýváno letadlovými křižníky. Jejich vlastnosti jsou různě špatné. Ale dobře hoří…