Výborný Banque Populaire a start v nedohlednu
Trimaran Banque Populaire letí k jihozápadu rychlostí 35,5 uzlu. Náskok na druhý Maxi Edmond de Rothschild se natáhl ještě více, než jsme včera předpokládali¨. Nyní je 63 míle, ale všichni ostatní jsou od trasy vedoucího stroje východně.
Další překážkou, která v závodu Transat Jacques Vabre znovu zamíchá kartami, budou rovníkové tišiny. Dá se předpokládat, že týmy na čele využijí obvyklou bránu na jižní polokouli, která se nachází mezi 28°a 29°západní délky. Čím dále na západ, tím jsou tišiny užší a méně aktivní. Na druhou stranu ale posun na západ znamená ostřejší a tedy pomalejší úhel větru v jihovýchodním pasátu. Je tedy třeba hledat kompromis a tím obvykle bývá 28 – 29°.
S přibližujícími tišinami bude jižně od Kapverd vítr slábnout. To by znamenalo, že by bylo výhodnější mírně vyostřit. Proto každá míle dále na západě znamená výhodu. V tomto konkrétním případu výhodu pro Banque Populaire. Uvidíme, jestli bude muset dvojice Maxi Edmond de Rothschild a SVR Lazartigue ještě halzovat k západu, nebo stávající kurz bude stačit. Halza by znamenala další ztrátu.
Znovu připomínám, že Banque Populaire s Madeirou ze západu byl vynikající.
IMOCA
A jak je to s restartem zbytku startovního pole? Nedělní možnost startu pro lodě IMOCA se zavřela. Pořadatelé zde musí brát v úvahu i krátký interval, kdy je přístavní bazén Paula Vatina v Le Havre, ve kterém stojí lodě IMOCA, otevřený. Další krátké okno se jeví v úterý brzy po ránu.
Jen stručně se ještě vrátíme k přechodu bouře Ciarán. V uzavřeném přístavním bazénu Paula Vatina zvedl vítr vlny vysoké 80 cm. A hladina při přílivu vystoupala o 110 cm nad předpokládanou výšku.
Class 40 a Multi Fifty
Také tyto dvě flotily přečkaly v Lorientu přechod bouře bez poškození. Nyní se týmy připravují na další bouři, která má přijít v sobotu. Do pondělí se rozhodně startovat nebude.
Co se týče trasy závodu, mluví se o tom, že by všechny tři třídy, které ještě neodstartovaly, zamířili po startu rovnou do cíle na Martiniku.
Polohu lodí najdete zde.
457
Související články
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?