Vrchol podzimu začíná v neděli
V neděli startuje vrcholná regata letošního podzimu. Jde o doublehanded závod Transat Jacques Vabre. Na startu se sejde 60 lodí. 30 jachet třídy IMOCA, 27 Class 40 a 3 Multi 50. Na startu budou všechny nejmodernější foilující jachty IMOCA, včetně Alexe Thomsona a jeho Hugo Boss.
Tentokrát se na start nepostaví největší a nejrychlejší trimarany Ultime. Ty vystartují o týden později na svůj závod kolem Atlantiku.
Především pro týmy ve třídě IMOCA půjde o velmi důležitý závod, protože bude prvním sítem pro účast ve Vendée Globe příští rok. Proto se na start postaví všechny nové lodě, které byly tento a minulý rok spuštěny na vodu. Všechny jsou vybaveny mohutnými křídly a dá se očekávat, že za dobrých podmínek přes Atlantik poletí.
Jde o jachty Advens for Cybersecurity (Thomas Ruyant, Antoine Koch), Apivia (Charles Dalin, Yann Elies), Arkea – Paprec (Sebastien Simon, Vincent Riou), Charal (Jeremie Beyou, Christopher Pratt) a Hugo Boss (Alex Thomson, Neal McDonald).
Alex Thomson tipuje, že nejrychlejší jachty by se mohly dostat na hranici 10 dnů. Odvážné tvrzení, cíl je v Salvadoru da Bahia v Brazílii. Trasa závodu je dlouhá 4350 mil a vede přes rovníkové tišiny.
IMOCA
Ve třídě IMOCA bude nejspíše hlavním favoritem na vítězství dvojice Jeremie Beyou a Christopher Pratt. Jejich jachta Charal vyhrála Fastnet a má za sebou již více než rok od spuštění na vodu. Mouchy by měly být vychytány.
Mnozí vidí jako hlavní favority Alexe Thomsona Neala McDonalda na Hugo Boss. Pro revoluční jachtu je to první regata, první vážný test. Alex s Nealem jsou divočáci, ale prioritou pro ně bude dojet do cíle.
Na dalších nových lodích jsou méně známí skippeři Dalin, Simon, Ruyant, ale jména coskipperů Riou a Elies jsou dobře známá. Pokud jachty první velkou zkoušku vydrží, budou jistě bojovat na čele.
Ani starší jachty PRB, Banque Populaire a Initiatives-Coeur nebudou bez šance. Již jsou také vybaveny foily, jsou rychlé a hlavně pořádně otestované. A nakonec je tu ještě jeden černý kůň závodu. Jmenuje se 11th Hour Racing a sedlá ho dvojice Charlie Enright a Pascal Bidegorry. Jde o bývalou jachtu Hugo Boss, která byla druhá v poslední Vendée Globe. Enright a Bidegorry se znají z Volvo Ocean Race. Bidegorry byl navigátorem vítězného týmu Dongfeng. Enright vydupat ze země americký tým. A výš jen výš, tam on míří.
Class 40
V této třídě bude zajímavé sledovat nové jachty navržené Samem Manuardem a Davidem Raisonem. Závodní jachtu připomínají na zádi, příď se podobá lavoru, který někdo z boku připosrazil. Zvláštní tvary, které ale jedou. Alespoň v Classe Mini. Uvidíme, jak nový koncept bude fungovat ve větším.
Multi 50
Ve třídě Multi 50 jsou medaile pro všechny. Dříve to v této třídě bylo tak, že kdo dojel, vyhrál. Uvidíme, jestli se situace změnila.
Více o startovním poli najdete zde.
2593
Související články
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?