Vrak? Jak ho poznat?
Poznáte na mapě všechny symboly, které značí vrak, nebo vraky? Není jen jeden a to může být pro mnohé matoucí. A zatímco některé vraky pro nás nijak nebezpečné nejsou, jiné mohou způsobit škody nemalé.
Od nebezpečných vraků je třeba se držet dál. Zažil jsem vrak na západním pobřeží řeckého ostrova Rhodos. Byl označen bójí izolovaného nebezpečí. Očekávali byste, že 100 metrů od bóje bude bezpečné plout. Když jsem najednou v křišťálově čisté vodě před sebou zahlédl stěnu, která sahala jen necelé 3 metry pod hladinu, nestihl jsem ani zareagovat. Naštěstí měla naše loď ponor jen 2 metry a bezpečně jsme propluli.
To jen jako odpověď na často kladenou otázku, jak daleko je možné plout od bóje izolovaného nebezpečí. Těžko určit. V zemích standardní námořní kultury blízko, na Balkáně daleko. Jinde na světě je to jedno, protože tam by ani bóji nedávali.
Ale vraťme se k vrakům. Pro mnohé je matoucí, že jsou v mapách označeny i vraky v hloubkách 50 metrů. Je to tím, že námořní mapy nejsou kreslené jen pro jachtaře. Taková informace je důležitá například pro rybáře.
Přehled symbolů, které značí vraky, najdete v obrázku. Je jich mnoho a mohou být zajímavé nejen z důvodu bezpečnosti plavby. Například takové potápění k vrakům je velmi vyhledávané.
13810
Související články
Navigační příklad na B, tentokrát proudy
Navigační příklad na B, tentokrát proudy
Chystáte se na kapitánský kurz na licenci B? Znovu je tu ukázka navigačního příkladu, tentokrát na plavbu v proudu. První části příkladu již jsme přinesli, teď tedy část poslední, a to je plavba v proudu.
Co říká tato šipka
Co říká tato šipka
Na námořních mapách občas najdete tuto řůžovou šipku. Většinou jí nikdo nevěnuje pozornost. Říká nám však velmi důležité věci, které někdy mohou dokonce rozhodovat o našem bytí a nebytí. Říká nám, jestli máme objet zelenou bóji zprava, nebo zleva.
Příklad na kapitánské zkoušky B, 2. část
Příklad na kapitánské zkoušky B, 2. část
Přinášíme ukázku navigačního příkladu na kapitánské zkoušky kategorie B. Tentokrát jsme pokročili na výpočet výšky hladiny v sekundárním přístavu, tedy v přístavu, kde musíme výšku vody a přesný čas přílivu počítat s pomocí diferencí.