Vrak? Jak ho poznat?
Poznáte na mapě všechny symboly, které značí vrak, nebo vraky? Není jen jeden a to může být pro mnohé matoucí. A zatímco některé vraky pro nás nijak nebezpečné nejsou, jiné mohou způsobit škody nemalé.
Od nebezpečných vraků je třeba se držet dál. Zažil jsem vrak na západním pobřeží řeckého ostrova Rhodos. Byl označen bójí izolovaného nebezpečí. Očekávali byste, že 100 metrů od bóje bude bezpečné plout. Když jsem najednou v křišťálově čisté vodě před sebou zahlédl stěnu, která sahala jen necelé 3 metry pod hladinu, nestihl jsem ani zareagovat. Naštěstí měla naše loď ponor jen 2 metry a bezpečně jsme propluli.
To jen jako odpověď na často kladenou otázku, jak daleko je možné plout od bóje izolovaného nebezpečí. Těžko určit. V zemích standardní námořní kultury blízko, na Balkáně daleko. Jinde na světě je to jedno, protože tam by ani bóji nedávali.
Ale vraťme se k vrakům. Pro mnohé je matoucí, že jsou v mapách označeny i vraky v hloubkách 50 metrů. Je to tím, že námořní mapy nejsou kreslené jen pro jachtaře. Taková informace je důležitá například pro rybáře.
Přehled symbolů, které značí vraky, najdete v obrázku. Je jich mnoho a mohou být zajímavé nejen z důvodu bezpečnosti plavby. Například takové potápění k vrakům je velmi vyhledávané.
13657
Související články
Navigačně složitá místa v noci
Navigačně složitá místa v noci
Místo, které je ve dne jasně vyznačené, se může stát za tmy nebezpečnou pastí. Nebudete-li na tuto alternativu připraveni můžete zažít nepříjemné chvíle za kormidlem.
Pár zkratek na navigačních přístrojích
Pár zkratek na navigačních přístrojích
Zkratky. Podíváte se na mapový plotter a zkratky. V telefonu – zkratky. Navigace jsou samé zkratky. Bylo by dobré vědět, co znamenají, abyste se neradovali z vysoké COG, když VMG je záporná.
Proč je v extrému lepší vlastní kotva než kotevní bóje
Proč je v extrému lepší vlastní kotva než kotevní bóje
Předpověď neslibuje nic hezkého. Je lepší se spolehnout na kotevní bóji, nebo raději na vlastní kotvu? Jaké argumenty hovoří pro kotvu?