VPLP – revoluce v závodních jachtách
Dvanáct z devětadvaceti lodí, které startují ve Vendée Globe, navrhovala kancelář VPLP spolu s Guillaume Verdierem. Proč je jejich přístup revoluční?
Všechny lodě firmou navržené se pohybují v první třetině startovního pole. Výjimkou je jen No Way Back Holanďana Pietera Heerema. To ale není problém lodi, Pieter je amatérský jachtař. Pojďme se podívat, jak se firma specializující se na vícetrupé lodě, vyšplhala na vrchol v monohullech, kam směřuje vývoj a co je nového ve foilech.
Jak se firma specializující se na vícetrupé lodě dostala k monohullům a k Vendée Globe?
Vincent Lauriot-Prévost: Byli jsme pragmatiky. V polovině první dekády 21. století jsme dodělali trimaran Groupama 2 a bylo jasné, že třída ORMA končí. Proto jsme se rozhodli zaměřit svoji pozornost na třídu IMOCA. Byli jsme v kontaktu s Guillamem Verdierem, který v té době pracoval na projektu Hydroplaneur Yvese Parliera. Měl za sebou stáž u nás a velké pemzum znalostí, které získal v kanceláři Finot-Conq, která tenkrát třídě IMOCA dominovala. Chtěli jsme dělat jednotrupé lodě, ale vlastním úsudkům jsme kvůli nedostatku zkušeností na tomto poli nedůvěřovali. Nechtěli jsme do toho jít sami.
V roce 2006 jste spolu dali dohromady projekt Safran, že?
Vincent Lauriot-Prévost: Když se Safran rozhodl pro třídu IMOCA a vybral si jako skippera Marka Guillemota, už jsme s Markem spolupracovali. Podepsali jsme smlouvu spolu s ním. A sponzor nakonec nebyl vůbec nešťastný z toho, že odstartoval revoluci v lodním designu.
Jak přesně tato revoluce vypadala?
Vincent Lauriot-Prévost: Až do té doby byly lodě IMOCA těžké a výkonné. My jsme do toho šli s tím, že navrhneme monohull, který bude také výkonný, ale navíc i lehký. Stejný přístu, jako jsme měli ve vícetrupých lodích. Nasadili jsme při návrzích nulovou toleranci plýtvání s hmotností. Co se výkonu týká, vycházeli jsme ze zalomených trupů, kde se ostrý zlom táhl po celé délce lodi. Stěžeň jsme posunuli dozadu, zkrátili jsme ráhno. Podařilo se nám odlehčit příď a dostat ji nad vodu. Také jsme odvedli hodně práce na zvětšení úhlu náběhu kýlu a vyvinuli jsme zahnuté daggerboardy, které vytvářely vztlak. Toto vše vytvořilo již z první generace našich lodí IMOCA mašiny, které byly citlivější, rychlejší a snadněji ovladatelné. Byly také o 1500 kg lehčí, než ostatní lodě IMOCA té doby.
Jsou foily také revolucí?
Vincent Lauriot-Prévost: Dříve, když jsme odlehčili loď, mělo to vliv na vratný moment. Tenkrát jsme to akceptovali. Dnes, díky foilům, můžeme odlehčit loď, aniž bychom snížili její stabilitu. Ano, je to inovace desetiletí, o tom není pochyb. A natočení kýlu se zvětšilo ze 2°až na 7°. Díky tomu má kýl vyšší vztlak. V rychlostech mezi 22 a 25 uzly sníží lodě IMOCA vybavené foily svůj výtlak až o polovinu, přitom ale neztratí výkon.
Ale foily spíše překáží, než by pomáhaly, ve slabém větru nebo na stoupačku, je to tak?
Vincent Lauriot-Prévost: U prvních verzí foilů to byla pravda. Ale u verze V2 se podařilo mnohé nedokonalosti vyžehlit. Vytvořili jsme nejdříve asymetrický tělo foilu, aby generovalo větší vztlak, ale když šla loď do náklonu, viděli jsme, že je efekt opačný. Zjistili jsme, že je to oblouk mezi vertikálním koncem foilu a jeho horizontálním tělem, co dodává vztlak. Proto jsme vytvořili foil se symetrickým tělem a verze V2 tak získala extrémně na stabilitě.
Co můžeme čekat od příští generace lodí IMOCA?
Vincent Lauriot-Prévost: Pokud nedojde k nějaké katastrofě, třída se nebude moc měnit. Myslíme si, že je třeba dosáhnout větší vyrovnanosti mezi loděmi jednotlivých generací. Starší lodě mají výhodu v tom, že podle pravidel mohou mít své původní stěžně a kýly, zatímco nové lodě jsou handicapované novými standardizovanými stěžni. Na straně designu se snažíme vylepšit trupy, které by mohly být méně široké. Nezapomínejte, že všechny týmy po nás chtějí trupy, které by bylo možné zpětně vybavit daggerboardy, pokud by se foily neosvědčily. Zatím ale cestu zpět nikdo nevyžadoval...
5589
Související články
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?