Víte, co je safety turn?
Stalo se vám někdy, že otěž od geny proklouzla na vinšně a uvolnila se v nejméně vhodnou chvilku? Plachta začala mlátit na přídi o stěžeň a rázem byl na palubě nečekaný zmatek.
Aby k tomu nedocházelo, stačí maličkost. Jmenuje se safety turn.
Otěž standardně třikrát otočíte kolem vinšny a následně přes navaděč do záseku. To vše děláte normálně. Ale nyní přidáte kolem vinšny ještě jednu otočku. To je již zmíněná safety turn.
Lano pak je mnohem méně náchylné k tomu aby ze záseku vypadlo. Ani při neopatrném pohybu kolem vinšny ho ze záseku nevykopnete.
Maličkost, která vás může ušetřit jedné krizové situace.
Za námět děkujeme Vojtovi Sládečkovi
12951
Související články
Jak bezpečně halzovat?
Jak bezpečně halzovat?
Halza je nebezpečný obrat. Jachtaři to znají, letní dovolenkáři nevědí, o čem se mluví. Přitom důsledky mohou být nákladné, nebo dokonce tragické.
Když nejde odpadnout…
Když nejde odpadnout…
Dvě plachetnice se křižují, jachta s větrem zleva by měla uvolnit cestu, kormidelník to vidí, vše vypadá pod kontrolou. Nestane se však nic, ozve se rána a je tu nepochopitelná kolize.
K čemu slouží otěžový vozík?
K čemu slouží otěžový vozík?
Plujete na plachty, gena za předním lemem flatruje. Přitáhnete na otěži, flatrování přestane. Spodní špiony vlají vodorovně dozadu, jachta se rozjede. Při bližším pohledu zjistíte, že vršek geny ale spokojeý není. Loď by mohla plout ještě rychleji. Co s tím?