Větrná loterie na dohled cíle
Posledních 5 mil závodu Defi Azimut ukázalo, jak nevyzpytatelný dokáže být námořní jachting. Ve chvíli, kdy se na prvním místě plující Kevin Escoffier dostal na dohled od cíle, měl na druhého v pořadí náskok půl míle. Zdálo se, že vítězství nestojí nic v cestě.
Trať regaty Defi Azimut byla dlouhá 500 mil. Šlo o trojúhelník v Biskajském zálivu se startem a cílem v Lorientu. Na konci první poloviny regaty plula na čele skupina Charlie Dalin, Jeremie Beyou, Thomas Ruyant, Armel Tripon a Sébastien Simon. Ostatní už ztráceli na vedoucího Dalina přes 20 mil.
20 mil od cíle šel do čela černý kůň třídy IMOCA Armel Tripon se svojí revoluční jachtou, která tvarem přídě připomíná starou litinovou vanu. V rychlostních zkouškách před startem regaty byl Tripon nejrychlejší. Za ním se držel Dalin a Kevin Escoffier, kterému se podařilo propracovat dopředu. Na radost však bylo ještě brzy. Vítr slábnul, situace se dramatizovala.
5 mil před cílem již byl na čele Escoffier, Dalin druhý a na třetím místě najednou Samantha Davies. Armel Tripon se v bezvětří propadl na 6. místo.
To hlavní ale přišlo necelé 2 míle od cíle. Správně se rozhodli ti, kteří zamířili co nejblíže k ostrovu Groix. U břehů ostrova se prosmýkne duo Beyou a Davies. Oba plují rychlostí skoro 6 uzlů. Do té doby vedoucí Escoffier je jen o necelou míli dále ä sleduje duo, které se protahuje na první místo úzkým pásem větru u pobřeží. Escoffier na své PRB je rád za 0,6 uzlu a ještě ve špatném směru. Armel Tripon je v té chvíli již na 10. místě.
V okamžiku, kdy vítězný Jeremie Beyou proplouvá cílem, je na 2. místě Samantha Davies a Escoffier je stále třetí. Kolem pobřeží Groix se však již blíží další žena Isabelle Joschke a mezi Joschke a pozicí Escoffierovi PRB letí Clarisse Cremer rychlostí 7 uzlů. Escoffier se stále sotva pohybuje. Je znepokojivé stát kousek před cílem a vidět, jak ostatní letí...
Isabelle Joschke nakonec obsadila 3. místo a Clarisse Cremer doplula čtvrtá. Kevin Escoffier skončil až na 5. místě. Na výborně jedoucího Armela Tripona nakonec zbylo až 12. místo.
Dojezd závodu ukázal, že větrná loterie nemusí ovlivňovat jen regaty ve Středomoří. Dokonce i ve větrné Bretani může dojezd regaty připomínat losování Matesa z osudí.
Celý dojezd závodu si můžete přehrát zde. Stačí posouvat oranžové kolečko dole pod mapou směrem vlevo.
2360
Související články
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?