Verdier: 1, 1, 1, 3
Kdo se stal největším vítězem letošního ročníku závodu Transat Jacques Vabre? Bezesporu to je designér Guillaume Verdier, který si z Martiniku veze třikrát první místo a jednou bronzový stupínek.
Guillaume Verdier je podepsán pod designem vítězné jachty Ultime Maxi Edmond de Rothschild, pod plány nejrychlejší jachty IMOCA LinkedOut, i na výkresech OceanFifty Primonial. Pouze ve třídě Class 40 zaostal. Jím navržená Seafrigo – Sogestran doplula na třetím místě, hodinu a půl za vítěznou jachtou Redman. Jediným designérem, který dokázal Verdiera tento podzim porazit, se stal náš starý známý Sam Manuard. Vítězná Redman i stříbrná Banque du Leman jsou Mach 40.4. Ve třídě Class 40 doplulo prvních 6 jachet ve 4 hodinách. Za sebou přitom měly uplutých 5500 mil.
Vítězství ve třídě Ultime so očekávalo. Trimaran Maxi Edmond de Rothschild již není nejnovější, ale jeho vývoj se nikdy nezastavil. Má za sebou mnoho desítek tisíc mil. Jedná se o prověřenou a vyladěnou loď, která je sice v přímém srovnání možná o něco pomalejší než dva nové trimarany SVR Lazartigue a Banque Populaire XI, ale spolehlivost je na trati kolem světa to, co se počítá. Podmínky během závodu vyhovovaly spíše dvojici nových lodí, protože převládal slabší vítr. Jde o nejmodernější lodě, které za sebou nemají mnoho zkušebních plaveb a za bouřlivého počasí by je jejich skippeři šetřili. Až na samotný začátek v kanálu La Manche to nebylo zapotřebí.
Také třída IMOCA skončila podle očekávání. Trojice LinkedOut, Apivia a Charal patřila před startem k favoritům. Jen nebylo jasné, kdo zvítězí. Nakonec si první velké vítězství odváží Thomas Ruyant na LinkedOut, který jel Morganem Lagravierem. Druhé místo patřilo týmu Apivia (Dalin/Meilhat). Jistě si vzpomínáte na poslední Vendée Globe, kdy velkou část závodu bojovala o vedení dvojice Apivia a LinkedOut. Ve Vendée to byl nakonec Charlie Dalin, kdo uspěl. Thomas Ruyant byl odsunutý až na 6. příčku. To bylo pro něj zklamáním. Nyní si tedy spravil chuť a připsal si první velké vítězství ve třídě IMOCA.
Ve třídě OceanFifty zvítězil trimaran Primonial. To bylo překvapivé. Od Seba Roguese a Matthieu Soubena se vítězství nečekalo. Odborníci očekávali, že pro vítězství si dopluje Sam Goodchild s Aymericem Chappellierem na trimaranu Leyton. Tato jachta dominovala první polovině sezóny. Velké naděje byly vkládány do Arkema 4. Duo Vlamynck/Roucayrol ale zklamalo a skončilo poslední. Trimaran Koesio Le Roux/Macaire splnil očekávání a doplul na druhé příčce, favorit Leyton skončil třetí.
Největší trimarany třídy Ultime již jsou na cestě domů do Francie. Spěchá především Maxi Edmond de Rothschild. V Bretani projde celá loď detailní kontrolou, proběhnou opravy a od konce roku už bude čekat na vhodné počasí pro pokus o zisk Jules Verne Trophy.
Výsledky najdete zde.
1567
Související články
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?