Vendée Arctique pro Charal
Zvláštní regata, která zavedla flotilu jachet IMOCA až daleko na sever k Islandu skončila přesně podle očekávání. První tři místa obsadili favorité. Nová generace jachet dokázala, že je v ideálních podmínkách nedostižná.
Regata Vendée Arctique vznikala narychlo po ataku koronaviru. Transatlantický závod The Transat do USA musel být zrušen. Protože na podzim startuje Vendée Globe a bylo zapotřebí odjet nějaký kvalifikační závod, vznikla epidemiologicky bezpečná regata k Islandu a zpět.
Již před startem se mluvilo o favorizované trojici Jeremie Beyou, Charlie Dalin a Thomas Ruyant. Všichni tři plují na lodích nové generace a všichni mají lodě již vyzkoušené a vyladěné.
Dalo se očekávat, že do závodu nikdo nepůjde na 100 %. Pro všechny bylo primární závod dokončit, aby měli uzavřenu kvalifikaci na Vendée Globe. Lodě bylo potřeba otestovat, ale nevystavovat maximální zátěži. Do startu Vendée Globe zbývají 4 měsíce a škody na lodi znamenají časově náročné opravy, méně tréninku a nemožnost vyladění jachty před startem Vendée Globe.
Po startu šla favorizovaná trojice do vedení, ale náskok nebyl nijak omračující. Největší favorit Charal se necpal dopředu, spíše se držel vedoucí jachtě na dohled. A překvapivě s nimi dlouho držel krok Kevin Escoffier na jachtě PRB z roku 2009. Samozřejmě dodatečně vybavené foily. Bylo to dáno také tím, že podmínky měly daleko k ideálu pro foilující jachty. Většinu času se jela stoupačka.
Otočnou bóji u Islandu otáčel jako první Thomas Ruyant. Třetí Beyou na Charal ztrácel po téměř 5 dnech plavby jen necelé 4 míle.
Při plavbě na jih se podmínky stále měnily. V hodinách s ideálním zadobočním větrem se nové jachty rozjížděly na rychlosti kolem 23 uzlů. Přicházela ale také bezvětří a rychlost klesala na hranici 5 uzlů a startovní pole se znovu sjíždělo.
Poslední bóji před cílem točil první Dalin, s náskokem jen 1,7 míle na druhého Beyoua a 3,8 míle na Ruyanta.
Nejlepší trasu do cíle našel Jeremie Beyou na Charal, který si vyjel nejdále na sever pro lepší vítr a začal se soupeřům vzdalovat. Vypadalo to, jako by přeřadil na vyšší rychlostní stupeň. Jako by si celý závod hlídal čelo startovního pole a před cílem zaútočil. Šel hladce do čela a v cíli měl nakonec náskok více než 50 minut na Charlieho Dalina na Apivia. Třetí Thomas Ruyant na LinkedOut byl o dalších 20 minut zpět.
Na čtvrtém místě doplula Samantha Davies, první žena v cíli, se ztrátou cca 105 minut na vítěze. O další hodinu zpět skončil Kevin Escoffier na PRB.
Závod ukazuje, že nové jachty jsou v ideálních podmínkách výrazně rychlejší než lodě předchozí generace. Jeremie Beyou potvrdil svoji pozici favorita. Jeho jachta je zatím zřejmě nejlépe vyladěná. Díky tomu, že byla jako první z nové generace jachet spuštěná na vodu a má za sebou nejvíce uplutých mil. Možná není nejmodernější, ale spolehlivost a vyladění jsou při Vendée Globe ještě důležitější.
Závodu Vendée Arctique se nezúčastnily dvě zajímavé nové jachty. Hugo Boss Alexe Thomsona vzbudila hodně pozornosti hned po svém spuštění na vodu. Alex se regaty k Islandu nezúčastnil, má ale odjetu kvalifikaci. Jeho tým je výtečně finančně zabezpečen, zřejmě nejlépe ze všech. Slabinou však bude málo hodin na vodě a málo ostrých zkoušek.
Ještě hůře je na tom z pohledu praxe Nicolas Troussel. Jeho jachta Corum byla navržena Juanem Kouyoumdjianem. Je to architekt, který dlouhá léta kraloval Volvo Ocean Race, ale na svém kontě má i velké neúspěchy. Na výrobu jachty dohlížel dvojnásobný vítěz Vendée Globe Michel Desjoyeaux a bude technicky na výši. Absence stovek hodin na vodě ale bude citelným handicapem.
Výsledky najdete zde.
2607
Související články
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?