Vážné nebezpečí! Jak dlouho?
Mlha představuje na lodi mimořádné nebezpečí. Víte, jak poznáte, jestli mlha vydrží, nebo se rozpustí? Jestli je jen u břehu, nebo i na otevřeném moři?
V učebnicích meteorologie pro nastávající skippery je mlze věnován jen odstavec. Přitom je to nejméně stejně vážné nebezpečí, jako silný vítr. Nebo dokonce ještě vážnější. Možná si někteří z vás pamatují srážku jachty Wahkuna s kontejnerovou lodí P&O Nedlloyd Vespucci. Na vině byla mlha. 47 stop dlouhá jachta Moody šla ke dnu téměř okamžitě. S ustřelenými 3 metry přídě se nebylo čemu divit. To přitom o sobě obě lodi věděly, obě byly vybaveny radarem.
Mlha tedy představuje extrémní nebezpečí. Jak ale poznat, jestli ranní mlha vydrží, jestli bude jen u pobřeží, nebo i na otevřeném moři? Jestli je bezpečné vyplout, nebo nikoli?
Dva druhy mlhy
Mlhu můžeme rozdělit na radiační a advekční. Jedna bude jen ráno u břehu, druhou najdeme i na otevřeném moři. Pokud toto známe, nudná teorie se změní v užitečnou praxi.
Advekční mlha
Advekční mlha je nebezpečnější. Vzniká tak, že se teplý a vlhký vzduch přesune nad studený povrch, ochladí se, voda v něm obsažená zkondenzuje a vznikne mlha. Tato mlha zasahuje rozsáhlé oblasti.
Příkladem může být mlha v Bretani a kanálu La Manche při jihozápadním větru. Klasická je mlha na mělčinách Grand Banks u východního pobřeží USA (nedaleko se potopil Titanic). Zde jižní proudění přináší vlhký vzduch nad moře ochlazené až k nule ledovým Labradorským proudem. Vzniká hustá a dlouhotrvající mlha.
Pro advekční mlhu je nutný vítr, nikoli však příliš silný. Obvykle do 15 uzlů. Tato mlha může vydržet velmi dlouho. Dokud vítr nezmění směr, nebo dokud výrazně nezesílí. Pak se mlha promění v nízký oblak typu stratus.
Radiační mlha
Vzniká na pevnině. Zem se v noci ochlazuje a od ní se ochlazuje i okolní vlhký vzduch. Dochází ke kondenzaci vzdušné vlhkosti a vzniká mlha. Předpokladem pro vznik této mlhy je chladná a jasná noc za bezvětří. S touto mlhou se setkáme především časně ráno.
Radiační mlha sice vzniká na pevnině, ale může se přesunout i na moře nedaleko pobřeží.
Radiační mlhu nenajdeme na otevřeném moři a u pobřeží se obvykle rychle rozpustí. Stačí, aby slunce vystoupalo dostatečně vysoko a mlhu rozpustí.
Pokud je tedy bezvětrná chladná noc a ráno je marína v mlze, tato mlha nebude zasahovat daleko na moře a brzy se rozpustí. Stačí chvíli počkat, nebo vyplout dále od pobřeží.
15323
Související články
Navigačně složitá místa v noci
Navigačně složitá místa v noci
Místo, které je ve dne jasně vyznačené, se může stát za tmy nebezpečnou pastí. Nebudete-li na tuto alternativu připraveni můžete zažít nepříjemné chvíle za kormidlem.
Zajímavosti z Colregu aneb nikdy nejste bez viny
Zajímavosti z Colregu aneb nikdy nejste bez viny
Vojta Sládeček se podívá na COLREG a vysvětlí zajímavosti, které nejsou všem docela jasné. Přitom jde o kolize, o to, jak se jim vyhnout a v tom nejhorším případě pak o rozdělení viny, která se vždy dělí mezi oba zúčastněné.
Jak se opravuje díra v trupu
Jak se opravuje díra v trupu
Na startu The Ocean Race Europe Allagrande Mapei rozpárala outriggerem trup Holcim-PRB jak otvírákem. Díra v trupu jak dveře do kamionu. Jak se taková škoda opravuje nám řeklsólový jachtař a lodní stavitel Milan Koláček.