V noci do neznámého přístavu?
Odpověď na tuto otázku zní: „Raději se mu vyhněte!“ Přístav, který neznáte (platí i o zátoce), je lepší navštívit nejprve za světla. Není to imperativ, ale je to bezpečnější. Níže najdete několik důvodů.
Začneme mírně zeširoka. Plujete-li v noci na otevřeném moři, jste relativně v bezpečí. Na otevřeném moři plují jen velké lodě, které jsou osvětlené a vysílají identifikaci AIS. Navíc jsou vidět na radaru. Nikde nejsou útesy a mělčiny, nikde neplavou rybářské bóje, které si můžete namotat na lodní šroub. Prostě bezpečí.
Nebezpečný provoz
Blížíte-li se k pevnině, respektive k přístavu, nebezpečí roste. V moři potkáte více menších rybářských lodí, více rybářských bójí. Čím blíže k přístavu, tím větší množství nejmenších loděk, které ani nemusí svítit. Nebezpečí roste.
Světelné pozadí
Jste před neznámým přístavem a hledáte světla značící vjezd. Za přístavem svítí celé město. Která světla jsou ta pravá? Z červeného se vyklube blikající semafor, zelená je reklama na sázkovou kancelář. Z bezpečného kurzu do přístavu je najednou nebezpečný kurz na mělčinu. Vyhledání vjezdu do přístavu, které je ve dne snadné, může být ve tmě stresující, nebo dokonce nebezpečné.
Všechno je jinak
V pilotu se zdá přístav snadno pochopitelný, ale noční realita může být jiná. Jednou jsme v noci hledali vjezd do přístavu Vieste. Ve dne snadno identifikovatelný. Tenkrát v noci to byl oříšek (pravda, bylo to v době, kdy pilot stál půl měsíčního platu, neměli jsme ho tedy). Problém byl, že přístavní zdi se překrývaly a nebyl patrný vjezd. Navíc se červená světla překrývala se zeleným a zdálo se, že jsou opačně. Nebyl to snadný příjezd. Ještě s bouřkou v zádech.
Druhý den ráno se ukázalo, že vše je zcela jasné. Stačilo to vidět za světla.
Stalo se mi ale také, že v přístavu vyrostlo nové molo, které tam nemělo být. Také nic moc v noci. Pěkně vás to znejistí.
To samé se týká zátok. V noci se špatně odhaduje vzdálenost. V zátoce mohou být neosvětlené lodě. Podél pobřeží mohou být mělčiny atd.
To vše dělá noční připlouvání do přístavu potenciálně nebezpečnější. Máte-li možnost, vyhněte se mu. Vplujete-li ve dne, vše bude snadné, zřejmé a dokonce na vás bude na molu čekat pomocník.
5810
Související články
Navigační příklad na B, tentokrát proudy
Navigační příklad na B, tentokrát proudy
Chystáte se na kapitánský kurz na licenci B? Znovu je tu ukázka navigačního příkladu, tentokrát na plavbu v proudu. První části příkladu již jsme přinesli, teď tedy část poslední, a to je plavba v proudu.
Co říká tato šipka
Co říká tato šipka
Na námořních mapách občas najdete tuto řůžovou šipku. Většinou jí nikdo nevěnuje pozornost. Říká nám však velmi důležité věci, které někdy mohou dokonce rozhodovat o našem bytí a nebytí. Říká nám, jestli máme objet zelenou bóji zprava, nebo zleva.
Příklad na kapitánské zkoušky B, 2. část
Příklad na kapitánské zkoušky B, 2. část
Přinášíme ukázku navigačního příkladu na kapitánské zkoušky kategorie B. Tentokrát jsme pokročili na výpočet výšky hladiny v sekundárním přístavu, tedy v přístavu, kde musíme výšku vody a přesný čas přílivu počítat s pomocí diferencí.