V noci do neznámého přístavu?
Odpověď na tuto otázku zní: „Raději se mu vyhněte!“ Přístav, který neznáte (platí i o zátoce), je lepší navštívit nejprve za světla. Není to imperativ, ale je to bezpečnější. Níže najdete několik důvodů.
Začneme mírně zeširoka. Plujete-li v noci na otevřeném moři, jste relativně v bezpečí. Na otevřeném moři plují jen velké lodě, které jsou osvětlené a vysílají identifikaci AIS. Navíc jsou vidět na radaru. Nikde nejsou útesy a mělčiny, nikde neplavou rybářské bóje, které si můžete namotat na lodní šroub. Prostě bezpečí.
Nebezpečný provoz
Blížíte-li se k pevnině, respektive k přístavu, nebezpečí roste. V moři potkáte více menších rybářských lodí, více rybářských bójí. Čím blíže k přístavu, tím větší množství nejmenších loděk, které ani nemusí svítit. Nebezpečí roste.
Světelné pozadí
Jste před neznámým přístavem a hledáte světla značící vjezd. Za přístavem svítí celé město. Která světla jsou ta pravá? Z červeného se vyklube blikající semafor, zelená je reklama na sázkovou kancelář. Z bezpečného kurzu do přístavu je najednou nebezpečný kurz na mělčinu. Vyhledání vjezdu do přístavu, které je ve dne snadné, může být ve tmě stresující, nebo dokonce nebezpečné.
Všechno je jinak
V pilotu se zdá přístav snadno pochopitelný, ale noční realita může být jiná. Jednou jsme v noci hledali vjezd do přístavu Vieste. Ve dne snadno identifikovatelný. Tenkrát v noci to byl oříšek (pravda, bylo to v době, kdy pilot stál půl měsíčního platu, neměli jsme ho tedy). Problém byl, že přístavní zdi se překrývaly a nebyl patrný vjezd. Navíc se červená světla překrývala se zeleným a zdálo se, že jsou opačně. Nebyl to snadný příjezd. Ještě s bouřkou v zádech.
Druhý den ráno se ukázalo, že vše je zcela jasné. Stačilo to vidět za světla.
Stalo se mi ale také, že v přístavu vyrostlo nové molo, které tam nemělo být. Také nic moc v noci. Pěkně vás to znejistí.
To samé se týká zátok. V noci se špatně odhaduje vzdálenost. V zátoce mohou být neosvětlené lodě. Podél pobřeží mohou být mělčiny atd.
To vše dělá noční připlouvání do přístavu potenciálně nebezpečnější. Máte-li možnost, vyhněte se mu. Vplujete-li ve dne, vše bude snadné, zřejmé a dokonce na vás bude na molu čekat pomocník.
5603
Související články
Proč je nebezpečný člun na přední palubě
Proč je nebezpečný člun na přední palubě
Nafukovací člun bývá často uložen na přední palubě. Toto umístění může mít tragické následky.
Vypsali jsme podzimní kurzy v Chorvatsku…
Vypsali jsme podzimní kurzy v Chorvatsku…
Máme vypsané podzimní kurzy, které pořádáme v říjnu v Chorvatsku. Některé z našich kurzů jsou v podzimním termínu vhodnější než na jaře, díky delší noci a teplé vodě.
„Drobná“ chybička navigační aplikace C-MAP
„Drobná“ chybička navigační aplikace C-MAP
Výhodou navigační aplikace C-MAP je jedna platba za rok za jakoukoli oblast. Je tu ale také jedna chybička…