V Murteru už nezakotvíte
Další kotevní bóje tam, kde se ještě nedávno mohlo kotvit. A kotvení zakázáno. Chorvatsko ekonomicky využívá své vody na maximum. Má toto nějaký strop?
Murter. Marína Hramina se rozrostla o jedno molo, platí se na městském mole nemalé částky, a navíc přibyly kotevní bóje, které jsou jen o třetinu levnější než stání u mola.
Na úvod bych chtěl říci, že mám Chorvatsko rád. Rád tam jezdím, když není plné turistů. Jeho pobřeží je pro charter ideální. Vše v automobilové vzdálenosti a ve slovanském jazyce!
To ale neznamená, že nemohou být věci, které se mi nelíbí. A že o nich není možné psát.
Kotvíš-li, kradeš
Tu a tam se vysloví nějaká poblázněná ekonomická autorita k situaci na pobřeží. Jachty, které stojí na kotvě, prý Chorvatsku nic nepřináší. Vlastně stát okrádají. Kotví, koupají se, koukají se po okolí, dokonce si ho i fotí. A nic neplatí! Jsou to vlastně zloději.
Toto bych rád uvedl na pravou míru. I když stojíš v Chorvatsku na kotvě, platíš. Bez povolení k plavbě se neobejdeš a platíš i boravišnu taxu. Navíc musíš nakoupit zásoby, naftu, občas zajdeš do restaurace. A na všem je DPH 25 %. Pomineme-li další daně.
Rovnice kotvíš = okrádáš Chorvatsko tedy neplatí.
Boje, bóje, bóje
Foto Pavel Nesvadba
Nové pole s 2 x 10 bójemi.
Již léta trvá zarůstání zátok vhodných ke kotvení kotevními bójemi. Pro mnohé to znamená rozšíření možností, pro jiné jachtaře, kteří neradi sdílí své soukromí s davy dalších, jde naopak o zužování příležitostí k stání.
I když se mi rozvoj bójkových polí nelíbí, má i výhody. Pro mnohé je hlavní výhodou bezpečnost. Bojí se stát na kotvě a nebojí se na bóji. Je to jejich pohled na věc.
Dále je tu ekologie. Rozorané mořské dno od kotev tisíců lodí není pro život v moři povzbuzením. Mizí louky mořské trávy posidonie a s nimi i důležitý biotop.
Nakonec může určitý počet bójí být i návštěvnickým limitem. To se týká například národního parku Kornati.
Opodstatnění tedy bóje mají. To ale neznamená, že musí stát jako pokoj v hotelu.
Samoregulace
Někdo řekne, že trh vše vyřeší. Asi ano. Chce to ale čas. A někteří u toho padnou na hubu.
Bóje jsou plné, zvedáš ceny. Zvedáš, zvedáš, zvedáš, až plné přestanou být. Přestřelil jsi. Tak snížíš.
Problém je, že většina klientů přijede na Jadran jednou za rok. Když se někde jednou spálí, obvykle jim bude trvat několik let, než se odváží vrátit. A neplatí to jen pro konkrétní zátoku/přístav/hospodu, ale také pro celé Chorvatsko.
Situace dnes
Pojďme se na situaci podívat dnes. Loni i letos se s last minute slevami v nejvyšší sezóně roztrhl pytel. To by znamenalo, že cena (nemyslím cena pronájmu lodí, ale celková cena pobytu) dosáhla hranice, která je pro mnohé neakceptovatelná. Zvláště vezmeme-li v úvahu, že v létě nejčastěji jezdí rodiny s dětmi a vše se tak platí z jedné kapsy.
Výpadek nejvyšší sezóny se přitom jen obtížně dohání okrajovými termíny, které jsou výrazně levnější.
Co to znamená?
V Chorvatsku jsou tisíce charterových lodí. Možná je jich příliš… Nebo jich příliš není, ale budou muset klesnout ceny za stání v přístavech a na bójích, možná i v restauracích, které již dnes často nevlastní domorodci, ale tajkuni ze Záhřebu, pro které jediný důležitý je okamžitý zisk.
Pokles cen bude nutný, aby se klienti vrátili. Protože jinak čeká na charterové společnosti těžká doba.
Jaké jsou služby v chorvatských přístavech
Zde je třeba říci, že služby v chorvatských přístavech jsou vynikající. Pacholata, mooringy, elektrika, voda, asistent alias výběrčí. Vše v jednom místě. Někdy dokonce záchody a sprchy. Ne vždy tak docela čisté, ale kdo je zasírá? Domorodci to asi nebudou.
A kolik zaplatíme na Murteru?
Vrátíme se na začátek, tedy na Murter. Murter je přístav první kategorie. Máte-li loď dlouhou 10 – 15 metrů, budete platit 5 euro za metr. Bez elektriky a vody. Nad 14 metrů je to 75 euro plus voda a elektrika. To bude celkem něco kolem stovky za den. Na bóji to dělá asi 50 euro za stejnou loď.
Co mě se týče, přijde mi to dost. A vyřeším to tím, že tam nepojedu. Myslím do Murteru. V Řecku například mohu za 50 euro stát v přístavu i 14 dnů. Na druhou stranu cenová politika je na straně toho, kdo služby nabízí a je na nás, jestli ji akceptujeme.
952
Související články
Last minute nabídka od Bemexu
Last minute nabídka od Bemexu
Česká charterová společnost Bemex Boot se sídlem v chorvatském Sukošanu má pro vás last minute nabídku na následující týdny. Katamarany, jednotrupé jachty a dokonce i motorový člun.
Léto za dveřmi, v Chorvatsku se začalo s pokutami
Léto za dveřmi, v Chorvatsku se začalo s pokutami
Pokuta, pokuta, pokuta… Čtrnáct pokut za jediný den jen mezi Milnou a Splitem. Pomorska policija vyjela do terénu a nezapomněla si s sebou vzít pokutový bloček. Bude to dělat celé léto.
Vypsali jsme podzimní kurzy v Chorvatsku…
Vypsali jsme podzimní kurzy v Chorvatsku…
Máme vypsané podzimní kurzy, které pořádáme v říjnu v Chorvatsku. Některé z našich kurzů jsou v podzimním termínu vhodnější než na jaře, díky delší noci a teplé vodě.