Uvažujete o plavbě do Bulharska?
Za komínů jedna z mála zemí, kam jsme mohli vyjet bez masivního prověřování. Od té doby se mnohé změnilo a dnes je Bulharsko, stejně jako my, člen Evropské unie. Jak je to tam s jachtingem?
Bulharsko si prošlo za posledních 30 let velkými změnami. Na sklonku vlády jedné strany byla u nás prodejna Jednota Tuzexem ve srovnání se sámoškou na Balkáně. Měli sice na rozdíl od nás exotickou marmeládu z fíků (slatko), ale byli jí dva plné regály v obchodě se zbožím smíšeným. Další regál byly zavařovací hrnce Sdělano v CCCP a v posledním stála v pravidelných šicích armáda bulharského koňaku. A v pekárně chleba. Když jste přišli včas.
Pak přišly změny. Zahořel parlament, zmizely kádry a co ještě fungovalo, zmizelo v propadlišti dějin. Nastoupil zmatek, mafie bijců s boulemi v podpaží a bída. Důchodce byl rád, že mu penze stačila na chleba denně.
Peklo pro domácí. Pro turisty, kteří se odvážili, ráj. Decka kořalky za 8 Kč a středoevropský turista se cítil jak západní Germán v Polsku.
Čas šel dál, situace se lepšila, ale jen velmi zvolna. Mafie ovládala stát a vše kolem, pašovalo se ve velkém všechno a stále. Fronta kamionů z turecko-bulharské hranice se vypařila mezi celnicemi. Nával na turecké čáře a nikdo přes bulharského finance. Podle zpráv celníků. A velitelé této státní složky si stavěli zámečky a hotely s antickými prvky na pobřeží. Divoký východ.
U moře se začalo stavět. Architektura bez architektů, domy s povolením i bez. Kvalita Made in Balkán. Jeden rok nový činžák poztrácel za první zimní zimu antické prvky a déšť střechou protekl až do sklepa. Reklamovat nebylo komu. Stavební firma po převzetí platby zanikla.
Slunce chtiví důchodci z Anglie začali kupovat apartmány v první řadě na pobřeží. Po první zimě zjistili, že před nimi vyrostla další první řada činžáků. Příští sezónu již vznikla i třetí první řada. Stále znovu stejný postup.
Divoký východ se příliš nezlepšil ani po vstupu do Unie. Pobřeží zarostlo řadami prvních řad i v místech, kde výstavba byla zakázána. Resorty typu Rich Daddy v sobě sdružovaly architektonické prvky od antiky, až po báně moskevského Kremlu.
Toto vše je vidět v Bulharsku i dnes. Pokud se tam vydáte na jachtě, počítejte s tím, že země má svá specifika. Pro někoho na škodu, pro jiné exotika.
Vstupní přístavy jsou v Bulharsku čtyři. Od jihu to jsou Carevo (Tsarevo), Burgas, Varna a Balčik. Pobřeží je v podstatě bez ostrovů, jediné úkryty najdete v zálivech a místních přístavech. Mnohé z přístavů jsou primárně rybářské a nejsou příliš kryté, případně dostatečně hluboké. V takových přístavech je zázemí jen velmi chabé, pokud vůbec nějaké.
V posledních letech rostou na pobřeží i maríny, najdete je v Sozopolu, v Burgasu, Pomorie, v Nesebru, Sv. Vlasu, Varně a Balčiku. Co se služeb týče, nečekejte nic a budete překvapeni. Je to trochu balkanska rabota. Protože Bulharsko je stále dálný východ, je třeba mít toto na vědomí, pokud zde opouštíte loď. I když už není situace tak kritická, jako dříve. Stále je třeba pořádný zámek.
Charter v Bulharsku nabízí například Venid Yachts. Je to firma patřící do portfolia bratrů Dinevů (bývalí mafioti, dnes superslušní podnikatelé). Nečekejte standard, na který jste zvyklí z Chorvatska. Stát se může cokoli, jste na divokém Balkáně.
Jinak je Bulharsko spíše zemí motoráků a vodních skůtrů, protože ty se více hodí k nabušeným frajerům Al Caponovského střihu.
Bulharská měna je Leva.
S EUR je to cca 2 BGN za 1 EUR. Ceny již nejsou tak příznivé, jako před 15 lety, ale stále je tam pro našince levně. Ve vnitrozemí velmi levně. I když ve velkých turistických letoviscích to žádná paráda není.
Čech se obvykle s Bulharem domluví, pro složitější souvětí jsou ale potřeba i ruce a nohy. Letadla létají od června do září do Varny a Burgasu, nebývá to ale žádná láce.
Shrneme-li tedy situaci, patří Bulharsko mezi nejexotičtější jachtařské destinace v Evropě. A pokud rádi komunikujete v ruštině, potkáte tam plno rodilých mluvčích (na někoho příliš).
5286
Související články
Hon na miny v Černém moři
Hon na miny v Černém moři
Uprchlé miny toulající se Černým mořem bude lovit námořnictvo Turecka, Bulharska a Rumunska. Cílem je zajistit bezpečnost v oblasti a vyčistit cestu pro export obilí z Ukrajiny.
Povodně a oběti v Řecku, Turecku a Bulharsku
Povodně a oběti v Řecku, Turecku a Bulharsku
Řecko, evropská část Turecka a Bulharsko byly zasaženy silnými bouřemi, které mají na svědomí bleskové záplavy a bohužel i mrtvé. Jen za úterní odpoledne a večer napršelo v oblasti Pelion nedaleko Volosu více než 75 cm srážek.
Българска работа (Balgarska rabota)
Българска работа (Balgarska rabota)
V bulharském Pomorie připravovali optimistickou regatu, když se jim roznemohl jeřáb, kterým spouštěli na vodu organizační člun. Zodiac visí nad hladinou, elektrický motor jeřábu nad ním stávkuje. Je třeba to opravit. Správce klubu, v jedné osobě i mechanik, se nebojí vlka (ani elektrického proudu) nic a dal se do opravy.