Umíte plout s lodí rovně?
Umíte nastavit plachty tak, aby vaše jachta plula sama rovně? Prý k čemu by vám to bylo? Třeba k tomu, aby autopilot spotřebovával méně energie. Nebo k tomu, abyste si mohli na lodi bez funkčního autokormidla zdřímnout.
Nastavení plachet není složité. Vždyť se to také učí děti v klubech již od časného věku.
Nedávno jsme si v článku říkali něco o návětrnosti a závětrnosti jachty. Buď má loď tendenci se stáčet proti větru, nebo po větru. Není to žádná věda. My tentokrát začneme s vysvětlováním u požadovaného výsledku a přes něj se dostaneme k tomu, jak ho dosáhnout. V tomto případě je to nejjednodušší.
Plujeme například na předobok. Máme směrově vyváženou jachtu. Co se návětrnosti a závětrnosti týče, je neutrální, a proto pluje rovně. Nyní povolíme hlavní plachtu a ta začne flatrovat. Co se stane? Těžiště oplachtění se posune dopředu, jachta se stane závětrnou a začne odpadat. Nyní hlavní plachtu přitáhneme. Těžiště plachet se opět posune do původní polohy a jachta znovu popluje rovně.
Nyní plujeme rovně a povolíme otěž kosatky. Těžiště plachet se posune dozadu a jachta vyostří. Samozřejmě si takto hrajeme s oběma plachtami.
Vše by mělo být jasné.
Nyní příklad z praxe. Udělali jste obrat a vytrimovali kosatku podle špiónů. Pustíte kormidlo a jachta má tendenci odpadat. Co uděláte?
Správně, budete dotahovat hlavní plachtu a přitom zkoušíte, jestli už má jachta tendenci plout rovně. Pokud ano, můžete přivázat kormidlo a zalehnout v kokpitu s polštářem pod hlavou.
Ještě poznámka na závěr. Rovně s uvázaným kormidlem plují lépe jachty s delším kýlem. Moderní jachty s kýlem hi aspect jsou méně klidné.
11554
Související články
Trimování hlavní plachty jednoduše
Trimování hlavní plachty jednoduše
Správné vytrimování hlavní plachty vyžaduje zkušeného trimmera. Řeší se vše do nejmenšího detailu, různé kombinace nastavení do různých podmínek. My si zjednodušeně vysvětlíme, jak které trimovací prvky na hlavní plachtě pracují.
Chyby při práci s vinšnou a jak se jich vyvarovat
Chyby při práci s vinšnou a jak se jich vyvarovat
Často na jachtách při kurzech vídáme chyby při práci s vinšnami. Opačně namotané lano, zbytečné přetahování se s vinšnou, točíme a vinšna nezabírá, příliš pomalá práce s lanem. Vše je jednoduše řešitelné.
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.