Umíte plout rychle na bočák?
Nemáme-li na palubě plachtu, která by byla vhodná k plavbě na boční vítr, je obvykle naše rychlost menší, než by mohla být. Co s tím udělat?
Řešení je jednoduché. Abychom co nejlépe využili potenciál, který nám vítr nabízí, musíme co nejvíce otevřít genu. K tomu nám stačí kus provazu a na něm naklapávací kladka, nebo i jen obyčejná karabina.
Jde nám o to, abychom vedení otěže dostali co nejdále na bok, abychom plachtu i v její spodní části co nejvíce otevřeli. Pro tento účel je ideální klasická hliníková bortlajsna nebo středový vazák. Karabinu nacvakneme na otěž geny a provaz uvážeme na bortlajsnu. Dotáhneme tak, abychom odtáhli otěž na bok. Lanu, které odtahuje otěž od středu, se říká outhauler.
Další možností je použití další otěže. Přivážeme si na vazák na boku kladku, přes kterou povedeme druhou otěž přímo na vinšnu.
Takto nastavená gena je na boční vítr mnohem výkonnější. Pokud si chceme ještě více hrát s trimem, ovlivňujeme ho nyní nejen otěží, ale i outhaulerem.
Na moderních závodních lodích je outhauler standardní součástí takeláže. Na palubě se již nepoužívají podélné kolejnice na otěžový vozík geny. Otěž plachty je vedena přes kroužek, ke kterému vedou outhauler a inhauler. Otěž je tedy možné regulovat ve směru kolmém na osu lodi.
12971
Související články
Proč napínat zadní stěh
Proč napínat zadní stěh
Na jachtách typu cruiser/racer je dopínání zadního stěhu běžné. Tuto možnost ale najdeme i na některých lodích čistě turistických. Proč napínat zadní stěh a kdy?
Plachty povolit, nebo přitáhnout?
Plachty povolit, nebo přitáhnout?
Chcete ostře stoupat. Plachty je třeba přitáhnout na maximum. Nebo ne? Není někdy lepší je trochu povolit?
Proč bych volil klasické refování
Proč bych volil klasické refování
Refování jedním lanem, nebo vpředu na goosenecku na hák? Preferuji druhou možnost, i když mnohé loděnice to mají jinak. Proč jít proti proudu?