Umíte plout rychle na bočák?
Nemáme-li na palubě plachtu, která by byla vhodná k plavbě na boční vítr, je obvykle naše rychlost menší, než by mohla být. Co s tím udělat?
Řešení je jednoduché. Abychom co nejlépe využili potenciál, který nám vítr nabízí, musíme co nejvíce otevřít genu. K tomu nám stačí kus provazu a na něm naklapávací kladka, nebo i jen obyčejná karabina.
Jde nám o to, abychom vedení otěže dostali co nejdále na bok, abychom plachtu i v její spodní části co nejvíce otevřeli. Pro tento účel je ideální klasická hliníková bortlajsna nebo středový vazák. Karabinu nacvakneme na otěž geny a provaz uvážeme na bortlajsnu. Dotáhneme tak, abychom odtáhli otěž na bok. Lanu, které odtahuje otěž od středu, se říká outhauler.
Další možností je použití další otěže. Přivážeme si na vazák na boku kladku, přes kterou povedeme druhou otěž přímo na vinšnu.
Takto nastavená gena je na boční vítr mnohem výkonnější. Pokud si chceme ještě více hrát s trimem, ovlivňujeme ho nyní nejen otěží, ale i outhaulerem.
Na moderních závodních lodích je outhauler standardní součástí takeláže. Na palubě se již nepoužívají podélné kolejnice na otěžový vozík geny. Otěž plachty je vedena přes kroužek, ke kterému vedou outhauler a inhauler. Otěž je tedy možné regulovat ve směru kolmém na osu lodi.
12777
Související články
Refování jedním lanem
Refování jedním lanem
Je refování hlavní plachty jedním lanem kladem, nebo záporem jachty? Mám si tento systém přát, nebo se mu mám vyhnout?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Halza může být nebezpečná. Když ji nezvládneme. Mnozí méně zkušení jachtaři se jí bojí. Mnozí nezkušení na druhou stranu žádné obavy nemají.
Vypsali jsme kurzy trimu
Vypsali jsme kurzy trimu
Od 29.3. jsme vypsali 4 termíny kurzů trimu a práce s plachtami. Kurzy povede stejně jako loni výborný závodní jachtař Tomáš Krejza. Pojede se na jachtě Elan E5.