Umíte plout s lodí rovně?
Umíte nastavit plachty tak, aby vaše jachta plula sama rovně? Prý k čemu by vám to bylo? Třeba k tomu, aby autopilot spotřebovával méně energie. Nebo k tomu, abyste si mohli na lodi bez funkčního autokormidla zdřímnout.
Nastavení plachet není složité. Vždyť se to také učí děti v klubech již od časného věku.
Nedávno jsme si v článku říkali něco o návětrnosti a závětrnosti jachty. Buď má tendenci se stáčet proti větru, nebo po větru. Není to žádná věda. My tentokrát začneme s vysvětlováním u požadovaného výsledku a přes něj se dostaneme k tomu, jak ho dosáhnout. V tomto případě je to nejjednodušší.
Plujeme například na předobok. Máme směrově vyváženou jachtu. Co se návětrnosti a závětrnosti týče, je neutrální, a proto pluje rovně. Nyní povolíme hlavní plachtu a ta začne flatrovat. Co se stane? Těžiště oplachtění se posune dopředu, jachta se stane závětrnou a začne odpadat. Nyní hlavní plachtu přitáhneme. Těžiště plachet se opět posune do původní polohy a jachta znovu popluje rovně.
Nyní plujeme rovně a povolíme otěž kosatky. Těžiště plachet se posune dozadu a jachta vyostří. Samozřejmě si takto hrajeme s oběma plachtami.
Vše by mělo být jasné.
Nyní příklad z praxe. Udělali jste obrat a vytrimovali kosatku podle špiónů. Pustíte kormidlo a jachta má tendenci odpadat. Co uděláte?
Správně, budete dotahovat hlavní plachtu a přitom zkoušíte, jestli už má jachta tendenci plout rovně. Pokud ano, můžete přivázat kormidlo a zalehnout v kokpitu s polštářem pod hlavou.
Ještě poznámka na závěr. Rovně s uvázaným kormidlem plují lépe jachty s delším kýlem. Moderní jachty s kýlem hi aspect jsou méně klidné.
18022
Související články
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Otěžový vozík na hlavní plachtě je velmi užitečná věc, která s trimem výrazně pomůže. Přitom je většinou zatuhlý a zbytečný, pokud vůbec je.
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Vítr slábne, motor startovat nechcete. Jak udržet rychlost? Jak vymáčknout z minima maximum? Umíte vytrimovat loď do slabého větru?