Trimování geny jednoduše
Jak správně nastavit genu? Co vše mohu pro její správný trim použít? Postačí jen dotáhnout otěž? Na charterové lodi si většina posádek vystačí právě jen s dotažením otěže. Jakékoli jiné trimovací prvky jakoby ani nebyly. To je málo nejen pro výborné nastavení plachty, ale také pro nastavení i jen dobré.
Napnout výtah
Než začneme s plachtou pracovat, podíváme se, jak je napnutý výtah, respektive přední lem. Velmi často bývá výtah na charterové lodi povolený.
Jak dotáhneme výtah, pokud není veden na vinšnu v kokpitu, ale je smotán na stěžni? Je to snadné, vytáhneme jedno z lan, které vede od stěžně přes kladky do kokpitu a nahradíme ho výtahem geny. Pak můžeme výtah došponovat. Dotahujeme výtah, dokud nezmizí z předního lemu plachty vrásky. Ve slabém větru může být výtah mírně volnější, v silném je dotaženější.
Nastavit otěžové vozíky
Nastavitelné otěžové vozíky jsou nastavitelné proto, aby byly nastavovány. Nebojte se jimi posouvat. Regulujete hloubku profilu v dolní části plachty a twist (otevření) na zadním lemu. Bude-li otěžový vozík příliš daleko vzadu, bude profil plachty ve spodní části plochý a na zadním lemu bude v horní části velký twist. Plachta bude v horní části otevřená a bude ztrácet výkon. To se může hodit v silném větru.
Posuneme-li vozík dopředu, profil ve spodní části bude hlubší a plachta bude mít jen minimální nebo žádný twist. Za slabšího větru tak nebudeme přicházet o výkon.
Při nastavování pozice otěžového vozíku budeme sledovat špiónky po celé délce předního lemu plachty. Nestačí, aby ve správné pozici byly jen ty spodní, je třeba srovnat i špiónky výše na plachtě. Tím zajistíme ideální profil a minimální twist v celé výšce plachty. Pokud vítr bude sílit a bude třeba ubrat výkon, posuneme vozíky dozadu.
Na stoupačku k vantům
Pokud jedeme na stoupačku, snažíme se genu dotáhnout u zadního lemu téměř až k vantům. U vantu by měla být mezera na pěst. Pokud plachtu dotahujeme méně, nemůžeme se divit, že jiní lépe stoupají.
Dotáhneme zadní stěh
Na schopnost stoupat bude mít velký vliv zmenšení průvěsu stěhu předního. Pokud vidíme, že se přední stěh prohýbá, nebudeme se bát dotáhnout stěh zadní. Čím je vítr silnější, tím více dotahujeme zadní stěh a naopak.
Jezdit na špióny
Grafika Lodní noviny
Nastavení otěžového vozíku
Základem pro maximální využití potenciálu lodě, je správné kormidlování. Kormidelník by se vždy měl snažit jet podle špiónů. Chce to trpělivost a soustředění.
Špiónky by měly (na obou stranách plachty) ubíhat po plachtě v horizontálním směru. Tak ukazují, že je proudění kolem plachty laminární. Pokud jsou vnější špióny OK a vnitřní utíkají nahoru, je třeba odpadnout, pokud je to naopak, OK jsou vnitřní a vnější utíkají, musíme vyostřit.
Chcete-li se v trimu plachet zlepšit, máme pro vás na jaře třídenní kurzy trimu (včetně genakeru) v Chorvatsku.
12533
Související články
Chyby při práci s vinšnou a jak se jich vyvarovat
Chyby při práci s vinšnou a jak se jich vyvarovat
Často na jachtách při kurzech vídáme chyby při práci s vinšnami. Opačně namotané lano, zbytečné přetahování se s vinšnou, točíme a vinšna nezabírá, příliš pomalá práce s lanem. Vše je jednoduše řešitelné.
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Otěžový vozík na hlavní plachtě je velmi užitečná věc, která s trimem výrazně pomůže. Přitom je většinou zatuhlý a zbytečný, pokud vůbec je.