Tři největší nepřátelé plachet
Jací jsou tři největší nepřátelé plachet? Životnost jim můžete prodloužit, nebo jim jí také zkrátit na minimum. Záleží jen na vás, jak se k nim budete chovat. A nejde o malé částky…
V životě plachet jsou věci, které neovlivníme. Stárnou. Stejně jako stárne váš pes, vaše kočka a, i když to někdy překvapí, jako stárneme i my. Na druhou stranu, i my můžeme být ve čtyřiceti se zdravím na huntě, nebo tu můžeme strašit do sta.
UV záření
Největším nepřítelem plachet je UV záření. Používáme-li plachty, nic s tím nenaděláme. Jedinou možností by bylo jezdit na plachty jen pod mrakem. Bylo by to zvláštní…
Co ale můžeme udělat, je vždy při nepoužívání plachet je pečlivě před UV zářením chránit. U rolovací geny je to snadné, u hlavní plachty nestačí jen ji spustit do lazy bagu, ale také tento zapnout.
Flatrování
Flatrování nedělá materiálu dobře. V dobách, kdy osobní automobily měly ještě antény na rádia, bylo možné si na anténu přidělat kus dakronu a zkoušet, jak dlouho vydrží. Dnes je to se simulátory opotřebení plachty horší. Není, jak testovat.
Snažte se zabránit flatrování. Plachtu je třeba vždy správně vytrimovat. To prodlužuje její životnost. Všímejte si také flatrování zadního lýku plachty. Pokud se tak děje, je třeba dotáhnout leechline. Tím nejen prodloužíte plachtě životnost, ale také zrychlíte. Tedy dva v jednom.
Plujete-li na motor s vytaženou hlavní plachtou za bezvětří, snižujete její životnost.
Povolit napětí
Také stálé napětí materiálu plachty neprospívá. Pokud jste za plavby výrazně zvyšovali napětí ve spodním lýku hlavní plachty, ve výtahu rolovací hlavasky, nebo ve výtahu rolovací geny, po skončení plavby je mírně povolte.
Jsou to jen maličkosti, které má v ruce každý z nás, ale pomohou.
1392
Související články
Když na kormidle není nic cítit
Když na kormidle není nic cítit
Sedíte u kormidla, snažíte se držet kurz, ale kormidlo je takové nijaké. Nic není cítit, není se do čeho opřít. Co s tím?
Nepěkné praskliny v trupu kolem kýlu
Nepěkné praskliny v trupu kolem kýlu
Na lodi Cesaria, na které děláme v Praze kurzy přístavních manévrů, jsme měli nehezké praskliny kolem kýlových šroubů. Byly čím dále ošklivější. Bylo třeba konat.
Matěj Novák - Yacht Club Praha. Jaký je charter v sezóně 2025
Matěj Novák - Yacht Club Praha. Jaký je charter v sezóně 2025
Na otázky týkající se průběhu charterové sezóny 2025 nám odpovídá Matěj Novák z charterové společnosti Yacht Club Praha. Jaká je letošní situace v charteru v Chorvatsku?