Titanic v novém světle
Společnost Magellan představila výsledky dosud největšího 3D skenování vraku Titaniku. Vědci se tak mohou seznámit s novými detaily, které jim umožní vytvořit si lepší představu o tom, co se osudného dne v roce 1912 „nepotopitelné lodi“ stalo.
Proces skenování probíhal během šestitýdenní expedice v létě loňského roku. Snímky pořídily dvě ponorky pojmenované Romeo a Julie, které v hloubce přesahující 3,8 kilometru zmapovaly každý milimetr Titaniku. Projekt přinesl více než 16 TB dat, která obsahují přibližně 715 tisíc snímků a 4k video celého vraku.
„Vidíme detaily, které nikdo z nás dosud neviděl, a to nám umožňuje navázat na vše, co jsme se doposud dozvěděli. Nyní máme nová data, která mohou inženýři využít ke zkoumání mechaniky rozpadu a potopení lodi, čímž lépe poznáme skutečný průběh katastrofy,“ řekl Parks Stephenson, který se dlouhodobě zabývá zkázou Titaniku.
„Jsme přesvědčeni, že tato data jsou přibližně desetkrát větší než jakýkoli podmořský 3D model, o který se dosud někdo pokusil,“ prohlásil zakladatel a generální ředitel společnosti Magellan Richard Parkinson.
K několikaměsíčnímu vykreslení a zpracování dat tým využil technologii Point Cloud. Konečný výsledek je natolik detailní, že je možné přečíst i sériové číslo na propeleru.
„Vytvořili jsme velmi přesný, fotorealistický 3D model vraku,“ řekl Gerhard Seiffert, specialista na 3D snímkování. „Dřívější záběry umožňovaly vidět vždy jen jednu malou oblast vraku. Tento model umožní lidem zvětšit si ho a poprvé si ho prohlédnout celý,“ dodal. Záběry zveřejnila společnost Atlantic Productions, mediální a filmový partner projektu.
237
Související články
Kolik jachet ročně přepluje Atlantik
Kolik jachet ročně přepluje Atlantik
Léto ve Středomoří, zima v Karibiku. Ideální rok majitele jachty. Na podzim táhnou do Karibiku a na jaře zase zpět na sever. Jako migrující ptactvo.
Jeanneau: Příďové propelery pod mikroskopem
Jeanneau: Příďové propelery pod mikroskopem
Člen německé šantánové skupiny Santiano Peter Sage plul se svou ženou Baltským mořem z Heiligenhafenu do Olpenitze. Plavba skončila 24. března letošního roku potopením jachty. Jeanneau Sun Odyssey 410 šla ke dnu u Schönbergu poté, co do podpalubí pronikla voda kolem příďového propeleru. Francouzská loděnice se k mediálně sledovanému případu postavila čelem, nicméně zatím odmítá přímou souvislost mezi incidentem a svolávací akcí zahájenou 1. března, v rámci níž u některých modelů včetně SO410 zesiluje instalaci tunelů příďového propeleru.
Tragédie ukázala důležitost plánování i přípravy posádky
Tragédie ukázala důležitost plánování i přípravy posádky
V roce 2021 měla jachta Silja nehodu u fríských ostrovů nedaleko německého pobřeží v Severním moři. V úžině mezi ostrovy Baltrum a Langeoog jeden člen posádky zemřel. Podle zprávy spolkového úřadu pro vyšetřování nehod (BSU) tu bylo špatně snad úplně všechno - nedostatečný výcvik posádky, chybějící vybavení, špatné plánování i přecenění vlastních schopností.