The Ocean Race odstartoval…
Po rozpačitých posledních letech, kdy se budoucnost závodu rozpouštěla jak radiační mlha během dopoledne, se to konečně podařilo. Včera odpoledne odstartoval 14. ročník The Ocean Race. A tentokrát jsou v hlavní roli foilující jachty IMOCA.
Závod The Ocean Race je posádkový etapový závod kolem světa. Začínal jako Whitbread Round the World Race v roce 1973 – 2001, pokračoval pod názvem sponzora jako Volvo Ocean Race do roku 2019 a dnes tedy bez jména hlavního sponzora jednoduše The Ocean Race. Původně měl závod startovat již v roce 2021, ale start byl kvůli nemoci COVID (čínský mor) odložen až na letošek.
Atraktivní IMOCA
Ztracený lesk měly závodu dodat foilující jachty IMOCA, ale nakonec se jich na start postavilo jen 5. Ve druhé kategorii VO65 (lodě, které už za sebou mají 2 ročníky závodu) se účastní 6 týmů. Ty však před sebou nemají plavbu kolem světa. Po první etapě na Kapverdy si počkají, až se flotila IMOCA vrátí do Evropy.
Vysoká cena
Atraktivní shorthanded třída IMOCA je především francouzskou záležitostí. Sponzoři jednotlivých týmů jsou obvykle zaměřeni na francouzský trh, o ten světový nemají zájem. To je jeden z důvodů, proč je jachet IMOCA na startu tak málo. Druhým důvodem je cena, kterou je třeba za závod zaplatit. V porovnání s The Ocean Race je sólový závod kolem světa Vendée Globe takříkajíc za babku. Start ve Francii, cíl ve Francii, žádné zastávky, jediný člověk na palubě.
The Ocean Race znamená minimálně 4 členy posádky na palubě a jednoho reportéra. A zastávky. Stěhování celého cirkusu po třech světadílech. Evropy, Afrika a Amerika. To něco stojí.
To jsou důvody, proč je na startu jen 5 týmů IMOCA. The Ocean Race sice dává možnost vyzkoušet si plavbu v Jižním oceánu, ale cena této zkoušky je dost vysoká.
Start
Včera tedy bylo odstartováno. Nejprve flotila VO65 a o dvě hodiny později odstartovala tída IMOCA. Na klidném moři jachty na foilech ukázaly, čeho jsou schopné a dosahovaly rychlostí kolem 30 uzlů.
Nejlépe odstartoval tým Biotherm. Navzdory tomu, že se na palubě poprvé sešel jen pár hodin před startem. Skvěle si vedl také tým Holcim Kevina Escoffiera. Start byl naopak zklamáním pro předstartovního favorita 11th Hour Racing.
V současné chvíli týmy vplouvají do Alboranského moře jižně od Španělska. Stoupají proti sílící bouři a takto to bude až do Gibraltaru. Tato část bude první zkouškou odolnosti nových jachet. Skippeři jachet IMOCA se za běžných podmínek snaží ostré stoupačce vyhnout a jezdí více na rychlost. Tady však není jak uhnout a nápor na lodě bude enormní.
Polohu jachet najdete zde.
664
Související články
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?